Alleen een goed product aanbieden, is tegenwoordig niet genoeg. Dagelijks wordt de consument geconfronteerd met honderden merknamen, slechts weinige blijven hem bij. Een merknaam die opvalt en beklijft is datn ook essentieel voor succes. Voor startups is dit niet anders dan voor gevestigde bedrijven. Ook zij moeten opvallen bij eerste klanten, crowdfunding ‘backers’ en - vooral - investeerders.
Het onderzoek ‘The effect of company name fluency on venture investment decisions and IPO underpricing’, dat onlangs werd gepubliceerd in het tijdschrift Venture Capital, maakt duidelijk dat een heldere, makkelijk uit te spreken of vertrouwd overkomende naam van een startup flinke invloed kan hebben op investeerders.
Merk- en bedrijfsnamen die makkelijk zijn uit te spreken, zoals Booking.com, Facebook en Uber, wekken meer interesse van investeerders en ontvangen grotere bedragen van investeerders en via crowdfunding, terwijl moeilijke en opvallende namen vooral een gevoel van onbekendheid oproepen. Wel blijkt dat opvallende namen in een vroeg stadium worden gewaardeerd door investeerders, omdat ddie dan de suggestie versterken dat het gaat om een totaal nieuw product. In een later stadium stellen investeerders andere eisen en ligt hun focus meer op financiële resultaten dan goed klinkende merk- of bedrijfsnaam.
Het onderzoek over de invloed van merk- en bedrijfsnamen is uitgevoerd door het Amerikaanse Stony Brook University, Drexel University en Villanova University. Zij onderzochten in totaal 131 crowdfund-projecten en 1.681 beursgangen.
Merknamenspecialist Hans Prummel (De Naamafdeling) heeft samen met merk- en mediadeskundige Richard Otto (Tens Media) de 500 leukste, slimste, merkwaardigste en meest opvallende merknamen en bedrijfsnamen in het boek ‘Namespotting’ gebundeld.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!