Overslaan en naar de inhoud gaan

SP en ChristenUnie willen gokreclame beperken

Op termijn zou gokreclame helemaal verboden moeten worden, vinden beide partijen.
Holland Casino betting partner
Holland Casino betting partner

De SP en de ChristenUnie willen gokreclame beperken en dienen daarvoor een voorstel in. Beide partijen vinden dat er vooral rond voetbalwedstrijden op tv te veel commercials voor online gokken te zien zijn. Dat zou minder moeten worden. Daarnaast willen ze ook dat online reclame voor gokken wordt aangepakt door dergelijke uitingen na 21.00 uur niet meer te tonen. Op termijn zou gokreclame helemaal verboden moeten worden.

related partner content for mobile comes here

Beperkingen

Sinds 1 oktober hebben elf bedrijven een vergunning om gokken aan te bieden en daarvoor reclame te maken. Er zijn wel beperkingen opgelegd. Zo mag je je niet specifiek richten op kwetsbare personen, zoals jongeren. Op radio en tv mag je tussen 06.00 en 21.00 uur niet adverteren voor risicovolle kansspelen. Voor minder risicovolle kansspelen, zoals loterijen, mag je al na 19.00 uur adverteren. Niet de Kansspelautoriteit maar het Commissariaat voor de Media houdt daar toezicht op. Voor online adverteren en buitenreclame (out-of-home) lijken minder restricties te gelden. Voor online heeft de Kansspelautoriteit slechts een zinnetje: 'U mag geen reclame maken in games of op websites of applicaties waar games worden aangeboden.'

Bij de Reclame Code Commissie zijn verschillende klachten binnengekomen over tv-commercials rond gokken, meldt de NOS.

Gokbedrijven hebben eerder geprobeerd in een reclamecode afspraken te maken, maar die code is er nog altijd niet. In een concept stond dat de grote Nederlandse gokbedrijven een maximum van drie reclames voor online gokken per tv-reclameblok afspreken. RTL Nederland, Talpa Network en Ster willen alledrie ook deze limiet aanhouden.

Volgend jaar gaat per 1 april de online gokmarkt open voor meer grote (buitenlandse) partijen. Zij mogen dan ook reclame maken.

Experts hamerden eerder al op zelfregulering van de branche. 'In landen waar die overkill er in het begin was, zat er binnen twee maanden een reclameban op. De media-industrie moet dat dus zelf afremmen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in