Tegenvallende resultaten Sanoma Netherlands in derde kwartaal

Uitgever heeft onder meer last van de mindere reclamemarkt.

ANP

Sanoma heeft in Nederland in het derde kwartaal een flinke omzetdaling moeten slikken. De daling was 18,6 miljoen euro naar 87,4 miljoen euro. De grootste oorzaak ik het verkopen van Mood for Magazines (Linda.) aan Talpa Network en het afstoten van contentmarketingtak Head Office en Home Deco.

Met de continuerende activiteiten een omzetdaling van 4,6 miljoen euro. 

Volgens president en CEO van Sanoma Susan Duinhoven heeft Sanoma Netherlands last van BTW-verhogingen en lagere reclame-omzet. De ontwikkeling van de digitale reclame-omzet van NU.nl is wel positief.

Sanoma's omzet uit tijdschriftabonnementen is 31,7 miljoen euro, 16 miljoen euro komt uit de losse verkoop. 

De operationele ebit-winst bedroeg 12,8 miljoen euro.

Sanoma nam in september officieel educatieve uitgeverij Iddink over. Het effect hiervan is in het vierde kwartaal te zien.

Duinhoven is wel positief over de resultaten, omdat het operationele ebit-resultaat bijna gelijk bleef. De resultaten in Finland en van de educatieve tak compenseren volgens haar deels de mindere cijfers van de Nederlandse mediatak.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie