De verkoop van Mood for Magazines (Linda.) aan Talpa Network, dalende advertentie-onkomsten en hogere BTW op tijdschriften hebben de resultaten van Sanoma in Nederland in het eerste kwartaal gedrukt. Bij de andere magazinemerken waren de prestaties ook minder.
De omzet in Nederland kwam uit op 85,3 miljoen euro, ruim 11 procent minder dan een jaar eerder. De helft van die daling kwam door de verkoop van Mood for Magazines, zegt president & ceo Susan Duinhoven. Het andere deel had te maken met dalende advertentie-inkomsten. De aangepaste operationele winst (ebit) daalde met 14 procent tot 13,4 miljoen euro.
'Linda. afhankelijker van losse verkoop en advertentieomzet'
Duinhoven: 'De netto-omzet van Sanoma Media Nederland is afgenomen, voor de helft als gevolg van desinvesteringen. In februari hebben we Mood for Magazines verkocht. We zijn tevreden met het ebit-veelvoud van 7.9x, want tijdschrift Linda. had een hogere afhankelijkheid van losse verkoop en advertentieomzet dan de rest van onze titels. De verhoging van de BTW van tijdschriften in Nederland van 6 naar 9 procent trad begin dit jaar in werking en had een impact op onze prijscapaciteit en daarmee de abonnementsopbrengsten van het kwartaal. Ook werden onze advertentieverkopen beïnvloed door veranderingen in de productportfolio van Scoupy. Als gevolg van de lagere netto-omzet daalde onze winstgevendheid, hoewel deze aanzienlijk werd afgezwakt door een voorzichtig kostenmanagement.'
Internationaal was er (voor heel Sanoma) ook een minder resultaat. De ebitda daalde licht van 10,3 naar 10,1 miljoen, de omzet ging omlaag van 262 miljoen naar 248 miljoen euro. Ook in eigen land (Finland) krimpt de advertentiemarkt. Toch spreekt Duinhoven over een 'solide start' van Sanoma in het eerste kwartaal.
Wel houdt Sanoma vast aan de vooruitzichten voor 2019. De strategie blijft 'groei door synergetische acquisities en groter dividend'.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!