RTL Nederland ziet bedrijfsresultaat dalen in 2019

Het mediaconcern pluste wel licht op de advertentiemarkt.

RTL

Met een dalend bedrijfsresultaat en een dalende omzet was 2019 geen makkelijk jaar voor RTL Nederland. Volgens de jaarcijfers van RTL Group ging de omzet van de Nederlandse tak omlaag van 504 miljoen naar 496 miljoen euro. De ebitda kwam uit op 86 miljoen, 5 miljoen minder dan in 2018. Het resultaat voor belastingen, rente en afschrijvingen was zelfs 23,9 procent lager en kwam uit op 54 miljoen euro.

Lichtpuntje is een kleine plus van een half procent op de advertentiemarkt, maar dat was niet dankzij de tv-markt. Volgens cijfers die GroupM in januari bekendmaakte, daalde het aandeel van RTL (samen met het overgenomen BrandDeli) op de advertentiemarkt in 2019. De combinatie wist 11 procent minder grp's te verkopen. 

Mer de komst van Ad Alliance als de nieuwe verkooporganisatie van RTL Nederland, moeten de advertentieomzetcijfers in 2020 een boost krijgen.

Videoland

Volgens RTL Group werd de lagere omzet uit tv-advertenties deels gecompenseerd door grotere omzet uit streaming en platform. Het dalende bedrijfsresultaat voor belastingen, rente en afschrijvingen kwam onder meer door hogere investeringen in Videoland.

RTL geeft het totaal aantal betalende abonnees van Videoland niet prijs. Wel meldt het in de jaarcijfers dat de streaming dienst samen met TV Now op 1.44 miljoen uitkwam. Dat is een groei van 37 procent. 

RTL Group heeft de ambities rond streaming services nog maar eens naar boven bijgesteld en mikt op 5 tot 7 miljoen betaalde abonnementen in 2025.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie