RTL Group ziet advertentie-inkomsten uit tv, radio en online dalen

Het mediabedrijf spreekt van 'uitdagende TV-reclamemarkten'.

Carlo Boszhard en het nieuwe RTL-logo
Rob Jacobs

RTL Group heeft in het eerste kwartaal minder omgezet behaald uit advertenties dan in hetzelfde kwartaal van 2022. De reclame-inkomsten uit zowel tv, radio als digitale kanalen liepen terug, volgens het mediabedrijf door 'uitdagende tv-reclamemarkten'. Een situatie die vooral speelt in Duitsland.

Omdat adverteerders door de verslechterde economische situatie vaker de hand op de knip houden, rapporteert RTL Group een totale advertentieomzet van 700 miljoen euro in het eerste kwartaal. In dezelfde periode van 2022 was dat nog 829 miljoen euro. Van die 700 miljoen euro komt het merendeel van tv-advertenties; 545 miljoen euro. Dat was eerder 653 miljoen euro. Ook de omzet uit radioreclames is teruggelopen, van 46 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2022 naar 39 miljoen in het afgelopen kwartaal. Digitale reclames waren in het eerste kwartaal goed voor 76 miljoen euro, tegenover 83 miljoen in dezelfde periode van 2022. 

Mede door de dalende advertentie-inkomsten meldt RTL Group een lagere groepsomzet van 1,4 miljard euro. Dat is negen procent lager dan in het eerste kwartaal van 2022. 

Het mediabedrijf noemt het lastig om toekomstvoorspellingen te doen maar verwacht onder voorbehoud van een herstel van de tv-reclamemarkten in de tweede helft van het jaar, met name in Duitsland, uit te komen op een jaaromzet tussen de 7,3 en 7,4 miljard euro. Bij de vorige kwartaalcijfers werd dezelfde jaaromzet voorspeld.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie