Met de acquisitie van Helden Magazine van Barbara Barend zet Roularta Media Nederland een nieuwe stap in zijn groeistrategie. Ceo Erwin van Luit - sinds vorig jaar ook voorzitter van magazineassociatie MMA - kondigde de overname maandag aan. Sinds ‘zijn’ New Skool Media vorig jaar in Belgische handen kwam is de koers duidelijk: de positie verder uitbouwen op de Nederlandse markt.
Roularta Media Nederland is de tweede speler in magazines achter DPG Media en groeide verder met naast Helden de acquisitie van WPG Media. De gezamenlijke omzet van de nu 31 magazinemerken komt daarmee uit op zo’n 80 miljoen euro. Meer acquisities kunnen eventueel volgen, zegt Van Luit. ‘Dat kan een magazinemerk zijn, maar ik sluit niet uit dat dit in de toekomst ook een event of ecommerce platform kan zijn.’
New Skool Media was voor de overname al een succesvolle magazine-uitgever, zegt Van Luit. Maar door de overname is de financiële slagkracht verder vergroot. 'We maken deel uit van een grotere partij die daadwerkelijk bereid is te betalen voor vernieuwing en innovatie. We werken op belangrijke onderdelen nauw samen. Na de overname investeren we intensiever in digitalisering. Ook kunnen we gebruikmaken van systemen die bij Roularta ontwikkeld worden en van de expertise en menskracht.’
‘Belgische uitgevers staan erom bekend dat ze zeer goed weten hoe uitgeefprocessen werken. Mediahuis en DPG Media zijn natuurlijk zeer professionele uitgevers die veel profijt hebben gehad van hun Belgische aandeelhouders. Voor hun Nederlandse activiteiten hebben zij overigens Nederlanders aan het roer. Zo ook bij ons dus. Roularta is ook zo'n professionele partij.
'Ik denk wel dat het belangrijk is dat de identiteit van de Nederlandse media daadwerkelijk Nederlands blijft en de zaken als journalistieke onafhankelijkheid gewaarborgd blijven. En ik zie dat dit het geval is, ik maak me dus geen zorgen.’
‘Ik beschouw het als een grote eer om gevraagd te zijn voor het voorzitterschap, want de MMA vertegenwoordigt het overgrote deel van de magazine-uitgevers in Nederland. De magazinemarkt is een uitdagende markt en vanuit mijn rol als voorzitter stimuleer ik dat de bedrijven elkaar geregeld ontmoeten, kennis uitwisselen en van elkaar leren. Zodat we met elkaar de branche sterker maken. Daar maak ik graag tijd voor vrij.
'Het helpt dat ik ceo ben van een van de grotere magazinepublishers. Daardoor weet ik goed wat er in de markt speelt en heb ik een goed netwerk. Dat helpt zeker in mijn werkzaamheden voor de MMA.'
‘Het traditionele verdienmodel staat inderdaad onder druk, maar zal niet verdwijnen. Het klopt wel dat voor een groot deel de groei er wel uit is binnen de reguliere printabonnementen en -advertising. En dus zullen magazine-uitgevers andere omzetstromen moeten aanboren. Digitaal lezen, dus betalen voor digitale toegang tot de content, is een hele belangrijke. Kranten hebben deze slag kunnen maken en we zien dat dit bij steeds meer magazines ook gebeurt. In mijn eigen stal bijvoorbeeld met EW (Elsevier Weekblad) en Beleggersbelangen en op korte termijn met de "Mijnmagazines" app.’
‘Magazine-uitgevers moeten het magazinemerk steeds meer als mediamerk zien en er andere verdienmodellen omheen bouwen. Denk naast de eerder genoemde digitalisering en focus op digitaal lezen ook aan events, academies, workshops. In het portfolio van Roularta Media Nederland zijn er bijvoorbeeld de Knip Academy, de Delicious Academy, maar ook het Truckstarfestival, de Gezondheidsbeurs, de 50+ beurs. Een aantal uitgevers is zeker al bezig met een andere koers. Een belangrijke taak voor MMA is te zorgen dat we in deze branche van elkaar leren en kennis uitwisselen om de nodige versnelling te brengen.’
‘Daar is natuurlijk niet een medicijn voor, maar als ik kijk naar het succes van Roularta dan zit dat een aantal facetten: 1. Investeren in innovatie en digitalisering en nieuwe verdienmodellen. 2. Keuzes maken: wat doe je wel en wat doe je niet. 3. Afscheid durven nemen van niet-rendabele producten of activiteiten. 4. Focus op de loyale betalende gebruiker naast de focus op contexual sales en branded content.’
‘Klopt, er zijn voldoende voorbeelden te noemen van printtitels die nog groeien. En print vervult voor een aantal merken ook echt een belangrijke rol. Ook komen er nog steeds nieuwe printtitels op de markt. Een mooi voorbeeld is Miljuschka (van tv-presentatrice en culinair expert Miljuschka Witzenhausen): een succesval magazine dat niet in de retail verkrijgbaar is en op basis van printing on demand wordt gedrukt en verspreid. En dat zonder advertenties. Wel geldt voor print natuurlijk dat een combinatie met online abonnementen en andere verdienmodellen wel belangrijker wordt.’