Rondvraag: Wearables in de marketing?

Ook 's wereld grootste elektronicabeurs CES 2014 stond in het teken van wearables. Kunnen we er al iets mee in de marketing? MobileMarketing.nl vroeg het aan 13 experts.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie
 

Simon van Cleef (TYG Digital): ”Als digital bureau volgen we de trends op de voet. Wel vraag ik me af in hoeverre voorlopig nog voornamelijk een hype onder techies blijft. Er zijn altijd wel marketingmogelijkheden voor te vinden,  echter als je kijkt naar hoe lang het duurt voordat dit op mobiel werd toegepast op een effectieve wijze zal het zeker nog wel even duren voordat er marketing wordt toegepast met wearables. Wearables zullen overigens eerst veel gebruikt moeten gaan worden voordat het überhaupt interessant wordt.”
 

Erik Jan Bijvank (FONK): “Mobile devices spelen een belangrijke rol in de wearable future. Ze zijn er per slot van rekening er onderdeel van. Maar het is een markt die een hoge mate van specialisatie en een solide ecosteem van OEM partners, ontwerpers en software ontwikkelaars vereist. Het is ons beeld dat vooral in de medische wereld en als onderdeel van de Quantified Self beweging veel wearable tech zal worden ontwikkeld.  De huidige “gadgets” zoals Google Glass en smart watches zijn vooral een verlengstuk of vervangingen van de smartphone, maar nog niet echt vernieuwend in functionaliteit. De toekomst is uiteraard nog ongewis, maar wat ons betreft zijn de eerste stappen veelbelovend.”

 

Maurice Jongerius () : “We hebben al wat geëxperimenteerd  met een Google Glass concept en zijn aan het nadenken wat wearables in de toekomst voor ons gaan betekenen. Het gaat puur om verkennen, met de wens om daar te zijn waar vraag ontstaat. Marketingmogelijkheden voor wearables zie ik wel, maar het gaat nog wel twee jaar duren.”

 

Remco Vroom (): “Als mobile agency met augmented reality als specialisme zijn wearables zeer belangrijk in ons businessmodel. Wij werken al vier jaar aan diverse toepassingen voor klanten en zijn met oa. Politie en TU-Delft een traject gestart om wearables in te zetten.”

 

Sander Munsterman (XS2): “We zijn in ons lab al aan de slag met wearables. Ook nieuwe initiatieven houden Smart-Wig device. Intensief in de gaten. Deze ‘pruik ‘haalt data op met sensoren en voorziet de gebruiker van allerlei informatie zoals weerinfo, maar ook je bloeddruk en hartslag. Dit zijn de eerste stappen in de richting van bijv. een chip in het lichaam van mensen dat in staat is allerlei functies over te nemen van mensen door gebruik te maken van beschikbare data. Ons mantra is ‘Connected Media’ en derhalve spelen wij hier ook op in en zijn al met diverse klanten in gesprek over toepassingen voor bijv. Google Glass.” 

 

Victor Knaap (MediaMonks): “We zitten midden in het proces van verdere ontwikkeling voor ons TshirtOS project. Voor Workclub en Ballantine’s  hebben we ‘s werelds eerste “wearable, shareable and programmable” T-shirt te ontwikkeld. Op dit moment zijn we hard aan de slag om tshirtOS te produceren voor de massa, zodat deze echt wearable wordt en gevouwen, gekreukt en zelfs nat kan worden.”

 

Marc Veuger (Angry Bytes / Two Sceen Now): “Op dit moment kijken we naar alle schermen en connected devices die we kunnen betrekken bij een totale televisie beleving. Een horloge is onlosmakelijk verbonden met de drager en biedt veel meer contactmomenten dan andere devices. “


Remmert van Stipdonk (): “We hebben voor  een experimentele Glass app ontwikkeld om de online winkel met het echte leven te verbinden en boeken direct met het  profiel te checken en te bestellen.  Voor Greenwheels maakte we een app waarmee je de auto via de Glass opent en reserveringen kunt verlengen.De eerste ervaringen leren dat bij Glass het standaard app-model niet geldig is; het zijn diensten afhankelijk van tijd en plaats relevante boodschappen krijgt. Je moet concepten maken waarin relevantie altijd de boventoon voert.”

 

Jeroen de Bakker (Lab1111) “Ik zie twee ontwikkelingen. Wearables zijn wat mij betreft &;maar&; de hardware, die we overigens nodig hebben, maar dat is een kwestie van tijd. De eerste ontwikkeling is &;quantified self&;. We zijn in staat om steeds meer data te verzamelen over ons gedrag. Deze gegenereerde informatie begint steeds serieuzere en relevantere vormen aan te nemen, die interessant zijn voor adverteerders en uitgevers. De tweede ontwikkeling wat mij betreft is &;augmented reality&;. Slimme brillen & andere mobiele schermen in allerlei vormen stellen marketeers in staat om een informatielaag toe te voegen aan ondermeer producten en fysieke plekken. Ook hier speelt interactie, context en relevatie een rol.”

 

Maarten Mantje (CHEEL): “We houden de ontwikkelingen op het gebied van wearables goed in de gaten en hebben de Galaxy Gear, Nike+ en Fitbit al uitgebreid getest. Niet alleen omdat onze klant Samsung een grote speler op dit gebied is, maar vooral omdat we er van overtuigd zijn dat wearables echt iets nieuws gaan brengen.” 

 

Sven Huberts (ISOBAR): “Het is van belang dat we onze klanten bewust maken van de nieuwste ontwikkelingen. Mijn internationale collega’s zijn al verder op gebied van wearable tech. Onlangs hebben we Adidas miCoach Elite gecreëerd, dat inzicht geeft over oa de snelheid, acceleratievermogen en hartritme van een speler. Met de Google Glass technologie zijn we voorstellen aan het ontwikkelen, waaronder voor de US Airforce & General Motors. Maar we moeten niet vergeten dat innovaties altijd veel aandacht krijgen. Het is nieuw, leuk en interessant maar de software loopt nog steeds dik anderhalf jaar achter op de hardware.” 

 

August de Vocht (Gemoro) “Momenteel zijn wij al voor een paar klanten aan het bekijken hoe we de wearables goed in kunnen zetten. We verwachten in 2014 met de 1e oplossingen te komen.”

Coen Doolaard (MediaMonks): "Wat heel cool is om te zien op de CES, is dat Wearables echt uit de prototype fase komen en nu volwassen worden. Daarnaast zien we dat de software ontwikkeling die moet zorgen voor de aansturing van de verschillende devices de wereld echt connected maken. Maar op CES is een veel grotere ontwikkeling te zien, waar Wearables een onderdeel van is, namelijk the connectivity of things. Niet alleen krijgen we connected armbanden, glasses, maar worden ook andere producten verbonden met het internet. Kijk naar de nieuwe app van Samsung, die kan praten met alle connected devices die het merk te bieden heeft, zoals TV’s, keukenapparatuur en wasmachines. En deze app laat zelfs third party toepassingen en aparatuur toe. De uitdaging voor creatieven is om merken mee te nemen in deze nieuwe wereld waar elk apparaat een scherm heeft en indien goed uitgevoerd, je op elk moment de consument een relevante boodschap kunt sturen." 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie