Een redactionele nieuwsbrief beginnen zonder je zorgen te hoeven maken over de technische zaken en daar ook nog eens geld mee verdienen. Dat is de belofte van de Nederlandse start-up Revue. De dienst biedt vanaf vandaag een nieuwe functionaliteit waarmee schrijvers van nieuwsbrieven een maandelijks bedrag kunnen vragen aan hun abonnees.
Volgens Revue-oprichter Martijn de Kuijper was het een functionaliteit waar veel gebruikers om vroegen. ‘Uitgevers, maar ook individuele journalisten, zijn op zoek naar een nieuwe manier om hun publiek te bereiken en ook echt een band om te bouwen met dat publiek. Het bereik via bijvoorbeeld Facebook wordt minder, terwijl nieuwsbrieven aan een opmars bezig zijn. Daar komt bij dat er wordt gezocht naar een nieuwe manier om geld te verdienen met content. Met deze functie spelen we in op die behoefte.’
Revue startte drie jaar geleden als een tool om op een makkelijke manier nieuwsbrieven te versturen. Gebruikers daarvoor laten betalen was tot nu toe enkel mogelijk door een externe betaaldienst te koppelen. De betaalfunctie is de belangrijkste uitbreiding van de dienst sinds zijn lancering.
Succesvolle voorbeelden
De start-up is ervan overtuigd dat er een markt is voor dergelijke betaalde nieuwsbrieven. In de VS zijn er verschillende voorbeelden van schrijvers die rond kunnen komen van hun nieuwsbrief. ‘Zo is er Ben Thompson met Stratechery, die duizenden aanmeldingen heeft die 10 dollar per maand betalen voor een dagelijkse analyse over de strategie en business van technologie en media. Nick Quah heeft zijn nieuwsbrief Hot Pod, over zijn passie voor podcasts, hard zien groeien en voegde een lidmaatschap toe voor 7 dollar per maand’, aldus De Kuijper.
Gebruikers van Revue kunnen zelf bepalen hoeveel ze aan hun abonnees willen vragen en in principe komt de betaalde nieuwsbrief naast de gratis versie te staan. Lezers die niet betalen krijgen dan bijvoorbeeld één keer per week een nieuwsbrief, terwijl betalende leden nog een tweede keer een nieuwsbrief ontvangen met extra content.
Revue heeft enkele tientallen gebruikers de afgelopen maand laten experimenteren met de functie. ‘Sommige schrijvers zetten in op het idee dat je hen als abonnee kan steunen, terwijl anderen inzetten op het vragen van geld voor de toegang tot waardevolle content.’
Advies over welk verhaal het beste werkt richting potentiële leden en welk bedrag mensen zouden willen zijn te betalen kan De Kuijper nog niet geven: ‘We moeten nog zien wat goed werkt en wat niet werkt. We kunnen onze gebruikers straks beter adviseren als we meer voorbeelden hebben gezien.’
Slow business
Op dit moment heeft Revue 35.000 geregistreerde gebruikers. Het grootste deel daarvan komt, ondanks dat het een Nederlandse dienst is, uit de VS: zo’n 60 procent. De Kuijper verwacht niet dat er op korte termijn duizenden betaalde nieuwsbrieven op zijn platform draaien, omdat de hele nieuwsbriefindustrie “slow business” is. ‘We zien dat het soms weken duurt voordat nieuwe gebruikers hun eerste nieuwsbrief versturen, als ze dat al doen.’
Desondanks gelooft De Kuijper heilig in redactionele nieuwsbrieven. ‘Het medium leent zich heel goed voor niches, om op een persoonlijke manier verhalen te vertellen en een band op te bouwen met je publiek.’ En juist dat laatste is volgens hem de belangrijkste voorwaarde om je lezer uiteindelijk zo ver te krijgen dat hij of zij gaat betalen voor wat je schrijft.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!