De kloof tussen traditionele media en de Amerikaanse president is de afgelopen 50 jaar nog nooit zo groot geweest als onder president Obama. Dat valt te lezen in het artikel - The President and The Press uit de Columbian Journalism Review. De auteurs van het artikel baseren zich op een grootschalig onderzoek waarin alle officiële uitwisselingen tussen Obama en Amerikaanse media in 2014 werden onderzocht.
Volgens de onderzoekers hadden eerdere presidenten een veel betere relatie hadden met de traditionele pers. Hoewel het 'innovatieve' beleid op sociale media van het Witte Huis wordt geprezen, blijkt de omgang met traditionele media conservatief. Zo liet Obama in 2014 bij zogeheten solo-persconferenties maar vijf verslaggevers per sessie toe.
Sociale media deels de oorzaak
Een van de oorzaken van de verslechterde relatie is volgens het onderzoek de inzet van sociale media. Het Witte Huis communiceert vaker langs media en schroomt niet zijn eigen publicatiekanalen te gebruiken. Een goed voorbeeld daarvan is de YouTube-serie 'West Wing Week' waarin het Witte Huis zelf verslag doet van de belangrijkste gebeurtenissen in de week. De serie wordt door het persteam van het Witte Huis zelf geproduceerd en gepubliceerd op whitehouse.gov.
John Earnest, perssecretaris van het Witte Huis, verdedigt de sociale strategie, omdat het Witte Huis op die manier gerichter aandacht kan geven aan mensen die daadwerkelijk aandacht willen hebben. Een voorbeeld van de moderne communicatiestrategie is het optreden van Obama in het Funny Or Die-programma Between Two Ferns, vlak voor het sluiten van de inschrijving voor de eerste healthcare.gov. Het optreden leidde tot een stijging van het aantal websiteclicks. Het was voor het eerst dat het Witte Huis zich online comfortabel genoeg voelde om te trollen in aanloop naar de 'State of the Union'.
Toch roept de moderne communicatiestrategie vraagtekens op bij voornamelijk voorvechters van het vrije woord. Zo vrij als Obama communiceert op sociale media, zo krampachtig gaat hij om met traditionele media. Voor een persconferentie moeten journalisten hun vragen van te voren indienen. Ze worden alleen toegelaten als hun vragen worden goedgekeurd.