Mindshare (GroupM) blijft in Nederland bovenaan het rapport van Recma, Initiative (IPG Mediabrands) behoudt de tweede plaats, maar komt in de ranking op 'kwaliteit' wel dichterbij. Mindshare heeft 22 punten (vorig jaar 23 punten) en Initiative 20 (vorig jaar 16 punten).
Het Parijse onderzoeksbureau beoordeelt wereldwijd en landelijk mediabureaus die onderdeel uitmaken van een netwerk. Deze cijfers hebben betrekking op het jaar 2018. Het gaat daarbij om een benchmark op klantprofielen, awards, stabiliteit van klantrelaties, business retentie, continuïteit management, awards, (digitaal) talent en middelen.
Puntverlies voor Starcom
MediaCom (GroupM) is derde met 14 punten (was 15), OMD (Omnicom Media Group), Wavemaker (GroupM) en Carat (Dentsu Aegis Network) delen een vijfde plaats met 12 punten.
UM (IPG Mediabrands) volgt met 10 punten, PHD (Omnicom Media Group) heeft er 7, Havas Media 6, Starcom (Publicis One) 3 en Zenith (Publicis One) 1 en Vizeum (Dentsu Aegis Network) 1.
Vooral opvallend is de harde daling van Starcom, dat vorig jaar nog 13 punten had. Ook 'zusje' Zenith daalt behoorlijk. Wavemaker en Carat hebben een hoger puntenaantal dan vorig jaar.
'Vorig jaar heeft Initiative in Nederland een forse groei laten zien in een dalende markt', reageert ceo Léonie Koning. 'Initiative volgt een eigen koers, waarbij ze erin geslaagd is om gelijktijdig de kwaliteit van de traditionele mediabureaudienstverlening te verbeteren en het bureau structureel klaar te stomen voor de toekomst.'