Overslaan en naar de inhoud gaan

'Reclamemasten gevaar voor verkeersveiligheid'

Vereniging Verkeersslachtoffers (VVS) wil af van snelwegreclame. Veilig Verkeer Nederland (VVN) hekelt snel wisselende uitingen.
Reclamemast Ocean Outdoor
Reclamemast Ocean Outdoor
Reclamemast Ocean Outdoor
Reclamemast Ocean Outdoor

Onwenselijk

De reclamemasten leiden volgens VVS tot verkeersongelukken. De stichting richt zich met zijn protest primair op Rijkswaterstaat, gemeenten en provincies omdat die de vergunningen verstrekken voor de masten. Vollebregt nogmaals in De Telegraaf: ‘Digitale led-reclameschermen waarop de boodschap om de zes seconden wisselt, leiden de bestuurder visueel- en cognitief af, waardoor minder snel gereageerd wordt op onverwachte en gevaarlijke verkeerssituaties.’

6 seconden

De Telegraaf meldde in eerste instantie dat VVN ook een verbod op snelwegreclame wil, maar woordvoerder Rob Stomphorst laat in een reactie weten dat dat niet het geval is. Wel waarschuwt hij voor het snel wisselen van reclame-uitingen: 'Reclamemakers hebben natuurlijk altijd de focus op een impactvolle en in het oog springende boodschap. Dat is natuurlijk prima als het online of in een krant of tijdschrift tot uiting komt of in een televisie- of bioscoopreclame. Het is waardevol wanneer reclamemakers bij het ontwerp van een boodschap waarvan zij weten dat deze prominent langs de weg komt te staan juist niet kiezen voor het bewust afleiden van automobilisten door hele snelle 6 seconden-wisselingen.'

Volgens Stomphorst zou het geen overbodige luxe zijn als die norm zou worden opgenomen in de Nederlandse Reclamecode. 'Stilstaand beeld kan, maar snel wisselende beelden breken in op de focus van de automobilist. Wanneer we met een reclamecode, die beschrijft dat er geen sprake mag zijn van snel wisselende beelden op reclame-uitingen langs wegen met veel verkeer, kunnen we voorkomen dat er afleiding ontstaat. Zo hoeft het wat ons betreft niet direct verboden te worden.'

Stomphorst zegt overigens dat het aantal ongevallen dat rechtstreeks met (snel wisselende) snelwegreclame te maken heeft, niet is te duiden. Dat is zelfs met het gebruik van smartphones tijdens verkeersdeelname al lastig. 'Maar we kunnen wel stellen dat het bij smartphonegebruik gaat om enkele tientallen doden en enkele honderden ernstig gewonden per jaar.'

 

Reactie Ocean Outdoor

De reclamemasten worden in Nederland voor een belangrijk deel geëxploiteerd door Ocean Outdoor Nederland (met afstand marktleider) en Hillenaar Outdoor. Managing director van OON, Meindert van den Heuvel, zegt in een reactie aan Adformatie dat Ocean met al zijn schermen ruimschoots aan alle wet- en regelgeving voldoet. ‘Wij bepalen zelf niet wat wel en niet gevaarlijk is, daar hebben wij ook geen mening over. De overheid beslist of er ergens wel of niet een scherm mag komen. Nederland is daar overigens redelijk strikt in, in vergelijking met andere landen. Regels waar wij aan moeten voldoen, variëren van de afstand tot aan de weg, de lichtintensiteit en wel of niet knipperen. Omdat we de grootste partij zijn, willen we alle discussie zoveel mogelijk voor zijn. We zorgen er altijd voor dat we ruim binnen de lijntjes blijven.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in