Er was afgelopen jaar groei in de radioreclamebestedingen: ze namen met 8,5 miljoen euro toe en kwamen uit op netto 204,6 miljoen euro. Dit is een stijging van 4,3 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Dat blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).
Toename in spot en non-spot radioreclame
De radiobestedingen laten in 2019 een toename zien in zowel spot- als non-spot. De spotomzet stijgt met 5,5 miljoen euro (+3%) naar ruim 190 miljoen euro. Branded Content -reclame buiten de reclameblokken- steeg naar 3 miljoen euro, een plus van 26 procent naar bijna 15 miljoen euro.
Groter bereik
RAB meldt ook een stijging in dagbereik van radio met zo’n 100.000 luisteraars naar ruim 9,5 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder (63,4%). Het weekbereik groeide met 63.000 luisteraars naar 13.082.000. De luistertijd was stabiel, de radioluisteraar besteedde gemiddeld ruim 4 uur per dag aan live radio luisteren. (Bron: NLO/GfK).
RAB-directeur Liedewij Hentenaar: 'De liefde voor radio in de groeiende audiomarkt blijft maar stijgen bij luisteraars en adverteerders. Er is een grens aan schermtijd, terwijl je luisteren kunt op vele manieren en vele momenten, de hele dag door.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!