Een outdoorbedrijf met artiesten als klant en begrip en expertise in wat jongeren beweegt. Dat is Reality Outdoor, met oorsprong in de eventwereld en dancescene. Het bedrijf maakt een grote sprong voorwaarts, zegt eigenaar Remko van der Klis. Ze zijn uit het pand in Amsterdam Zuid-Oost gegroeid en verhuizen straks naar een kantoor met dubbel zo veel ruimte. Er wordt geïnvesteerd in personeel in sales, marketing, content en new business. Er is ook een horecatak die zo’n 80.000 kaartjes per jaar verkoopt. Dat hoopt Van der Klis op korte termijn te verdubbelen. Hij spreekt zijn ambitie hardop uit. ‘We willen Reality Outdoor klaarmaken om van zo’n vijf à zes miljoen in media naar 15 miljoen kan gaan groeien.’
Afgelopen week lanceerden ze een campagne voor YouTubers Gierige Gasten (zie onder) en ze vielen in december op met een felicitatiecampagne voor hun klant, rapper Frenna, die met ruim 380 miljoen streams op Spotify de meest gestreamde artiest van Nederland was in 2019.
Artiesten zijn zelf een medium geworden
Van der Klis: ‘In de Nederlandse markt kent 90 procent van de artiesten ons en ook in het buitenland kent men ons, vooral in de dancescene. We investeren bijvoorbeeld al jaren in ADE en hebben veel contact met labels en managers.’
Creatief strateeg bij Reality Outdoor Raymond Oostveen, zegt: ‘De artiesten zijn de klanten en wij zijn daar actief onderdeel van. Zo weten we altijd wat speelt bij die artiesten en hun publiek. Dat maakt het ook weer interessant voor merken om aan te haken.
Beiden zien dat de traditionele media- en marketingwereld de boot aan het missen is. Van der Klis: ‘Buiten het feit dat onze klanten minder aandacht krijgen in de old school media als radio- en tv-zenders, zien steeds minder artiesten er het nut van in om traditionele media in te zetten. Ze zijn zelf het medium geworden, of het nieuwe tv-station.’
Oostveen: ‘Vroeger moest zo’n artiest doen wat jij zij. Nu bepaalt hij dat zelf en wij helpen hem daarbij. Dat geldt ook voor merken. Het is niet meer: laat ons logo zien, maar: wat kunnen wij doen met jouw publiek? Jongeren waren altijd al een lastige doelgroep en nu alleen nog maar lastiger, omdat ze nog meer zelf willen bepalen hoe het werkt. Er zijn veel merken die nog altijd denken dat hun verhaal boven dat van de consument gaat. Hardwell die roept dat een bepaald merk een stoere auto is, heeft natuurlijk veel meer impact dan als je een commercial roept dat het een stoere auto is. Je hoeft het spotje niet meer in te kopen, want een artiest kan het via zijn eigen kanaal vertellen. Dan is het veel echter en past het bij de beleving van de doelgroep. Als een merk dus zijn rol in het geheel pakt, dan kan dat hele sterke samenwerkingen opleveren.’
380 miljoen streams
Ze zien de scheiding tussen traditionele media en de wereld waarin Reality Outdoor zich beweegt - zoals Van der Klis omschrijft de online wereld, die van events en van streaming – steeds groter worden. ‘Neem Frenna als voorbeeld. ‘Er is geen radiostation dat zoveel bereik heeft als hij in zijn doelgroep. Mensen zoeken hem letterlijk op. De cijfers liegen niet.’
Over het feit dat Frenna de meest gestreamde artiest van vorig jaar was werd bijna niet over gesproken op tv en radio, geeft Van der Klis als voorbeeld. ‘Alleen toen hij André Hazes Jr. ontvolgde omdat die iets over Zwarte Piet had geplaatst stond het ineens groot op het nieuws. Het is blijkbaar niet aantrekkelijk om iets over die 380 miljoen streams te zeggen. Frenna heeft hier keihard voor gewerkt en wij doen er alles aan om hem te ondersteunen in zijn mediabereik. Ik weet zeker dat je als merk heel Nederland in een bepaalde doelgroep kan bereiken als je de kanalen van een artiest met groot bereik inzet. Zo schiet je nooit met hagel.'
Maar out-of-home valt in feite toch ook onder traditionele media? Daar zijn Van der Klis en Oostveen duidelijk over: buitenreclame vindt zichzelf opnieuw uit, zeggen ze. Van der Klis: ‘Als ik artiesten met wie ik spreek, vraag of ze de campagne met Frenna op de Ziggo Dome heeft gezien, dan zeggen ze allemaal ja. Hij heeft het gedeeld op zijn Instagram en dat is honderdduizenden keren gezien. Al die artiesten volgen elkaar, andere mensen gaan er ook over praten, zo krijgt het een sneeuwbaleffect. Op deze manier heeft buitenreclame impact.’
Van der Klis schetst de groei van buitenreclame in mediaconsumptie onder jongeren door de jaren heen. ‘Vanaf de millenniumwisseling werd online al snel het grootste medium en tot 2010 hadden tv, radio en print nog een dominante rol. Sinds 2010 is online alleen maar groter geworden en zijn die andere drie steeds sneller gedaald in populariteit onder jongeren. Ondertussen heeft buitenreclame zijn functie behouden en is vooral ook door de digitale mogelijkheden zichzelf opnieuw gaan uitvinden. Ik voorspel dat in 2030 buitenreclame na online het tweede medium is onder jongeren.’
Marketeers moeten meer ondernemer worden
Oostveen: ‘Dat is ook waar wij vandaan komen: tijdens events zetten wij al outdoor in, letterlijk op de weg ernaartoe. Nu kunnen we buitenreclame een actieve rol laten spelen in het online verhaal. Dan gaan de uitingen ook echt ergens over, in plaats van een poster die je ergens opplakt.’
Reality Outdoor wil marketeers uitdagen ook meer mee te gaan denken en echt te gaan ondernemen. Oostveen: ‘Niet meer zoals vroeger dat je door veel te lang over iets te vergaderen een campagne eigenlijk doodsloeg. Je blijft dan wel aan de veilige kant, maar wat schiet je ermee op? Wij hebben dit bedrijf ook opgebouwd door van onze fouten te leren, dat zou de marketeer ook moeten doen.’
Van der Klis: ‘De old fashioned marketeer die tv en radio kiest wordt links en rechts ingehaald. G-Star neemt straks bij wijze van spreken de marketeer van Rumag aan en niet andersom.’