Qmusic blijft het best beluisterde radiostation in Nederland in de doelgroep van tien jaar en ouder. De zender pakte in de periode juni - juli 12,1 procent marktaandeel; exact evenveel als in de twee maanden ervoor. Ten opzichte van juni - juli 2021 (11,9 procent) is het marktaandeel gestegen en bereikt de zender op weekbasis effectief tweehonderdduizend Nederlanders meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Nummer twee blijft NPO Radio 2 met 12,1 procent marktaandeel - iets lager dan de 12,2 procent in maanden ervoor. Radio 10 blijft de nummer drie met 9,8 procent marktaandeel. Dit blijkt uit de periodieke luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek.
Top 10
De vierde plek blijft voor Radio 538, dat zijn marktaandeel wel verder zag krimpen. De zender had in de zomermaanden een marktaandeel van 8,4 procent, tegenover 8,7 procent in mei - juni. In juni - juli 2021 had Radio 538 nog een marktaandeel van 9,5 procent. De top vijf is compleet met NPO Radio 1, dat zijn marktaandeel in de afgelopen maanden zag groeien van 8,0 naar 8,4 procent.
De top tien bestaat verder uit ORN Radio (7,8 procent), Sky Radio (7,2 procent), NPO Radio 5 (6,1 procent), E-Power Radio (4,2 procent) en Veronica (4,0 procent). Het marktaandeel van deze zenders is niet tot nauwelijks veranderd. Ook buiten de top tien zijn geen noemenswaardige veranderingen zichtbaar. Zo blijft uitdager Kink op 1,0 procent marktaandeel. Evenveel als in mei - juni 2022 en iets meer dan in juni - juli 2021 (0,9 procent).
Veiling FM-frequenties
In juli won Kink een bodemprocedure, waardoor de overheid verplicht is om vóór september 2023 de FM-frequenties van commerciële radiostations opnieuw te veilen. Dit tot vreugde van Kink, dat nog geen FM-frequentie heeft en frequentieruimte hoopt te bemachtigen via de veiling. Ook Qmusic (onderdeel van DPG Media) is blij met de veiling. Talpa-zenders reageerden tegenover Adformatie ontstemd over het besluit van de rechter.
De overheid gaat niet in beroep tegen het besluit. Talpa, RadioCorp (SLAM! en 100% NL) en BNR wél, zo lieten zij medio augustus weten.
Stations die een te laag bod uitbrengen aan de overheid, kunnen hun FM-frequentieruimte verliezen. Veel Nederlanders luisteren FM-radio, waardoor uitzenden via de FM-frequenties grote impact heeft op de luister- en bereikcijfers. Die hebben op hun beurt weer grote invloed op de interesse van adverteerders.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!