Qmusic is in januari marktleider in de commerciële doelgroep 20-49. Vergeleken met januari vorig jaar is het marktaandeel gestegen (van 20,3 naar 21,8, index 107). Dat blijkt uit de vandaag bekendgemaakte cijfers.
Voor het eerst zijn de cijfers in het NMO luisteronderzoek te vergelijken met die van het jaar ervoor. De rapportage van het nieuwe luisteronderzoek begon vorig jaar januari. In de top-10 doet Radio 538 goede zaken en is de grootste stijger ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder in doelgroep 20-49. De zender gaat van 11,0 naar 12,8 procent, index 116.
NPO Radio 2 blijft nagenoeg gelijk in marktaandeel en staat op een tweede plaats, gevolgd door Radio 10, dat in aandeel daalt. Nieuwkomer Joe staat op een zesde plaats.
Opvallend is de vrije val die Radio Veronica maakt. De zender gaat van 4,5 procent in januari 2023 naar 1,7 procent nu (index 38). Daarmee staat het station van Mediahuis nog net in de top-10. Inmiddels wordt er fors geïnvesteerd in nieuwe dj's, onder wie Gerard Ekdom. Maar dat effect is pas in de loop van het jaar te zien.
13+
In 13+ is NPO Radio 2 marktleider. Met een marktaandeel van 15,2 stijgt de publieke zender licht ten opzichte van januari vorig jaar. Qmusic is twee voor Radio 10. Sky Radio is procentueel in de top-10 de grootste stijger.
Ook in 13+ valt de daling van Radio Veronica op.
BNR Nieuwsradio voor het eerst op 1 procent
BNR Nieuwsradio komt in week 5 voor het eerst sinds 2010 op een marktaandeel van 1 procent. In vergelijking met dezelfde week vorig jaar heeft BNR het marktaandeel weten te verdubbelen van 0,5 procent naar 1,0 procent. In de belangrijkste BNR-doelgroep, de ‘zakelijke beslisser’ en ‘zzp’ers’, stijgt het station naar een marktaandeel van 3,3 procent in week 5 van 2024.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!