Overslaan en naar de inhoud gaan

'Wat kost een logo bij jullie?'

Tringggg. Tringgg…. Telefoon. Een potentiële opdrachtgever, tenminste zo lijkt het.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

&;Wat kost een logo bij jullie?&;

related partner content for mobile comes here

Met deze vraag weet ik meteen hoe laat het is en hoe de spreekwoordelijke vlag erbij hangt.

Als iemand meteen vraagt wat iets kost, dan wil hij goedkoop. Dat is helder. En goedkoop betekent vaak dat je als ontwerper bar weinig betaald krijgt voor je briljante diensten. 

Bij de vraag &;wat kost bij jullie een logo&; komt mijn recalcitrante kant naar boven.

&;Wilt u een rood logo of een blauw logo?&;

Klant: &;Waarom vraagt u dat?&;

&;De blauwe logo’s gaan wat harder deze week, dus die zijn wat duurder. Ik heb nog wel een paar oude rode logo’s op voorraad, dus die zijn beduidend goedkoper.&;

&;Klik. Tuut. tuut. tuut.&;

Een ontwerp is natuurlijk geen kant-en-klaar product, het is het resultaat van een proces. Een stevig stukje maatwerk.

Een proces waarbij uiteindelijk, als het goed gaat, een briljant ontwerp gerealiseerd is.

Hoe beter een opdrachtgever weet wat hij wil, hoe sneller en efficiënter je kunt maken wat hij wil.

De contradictie is natuurlijk, dat als de opdrachtgever precies weet wat hij wil, hij zelf het met een ‘klik-knip-en-plaktooltje voor een paar tientjes een logo in elkaar heeft kunnen prutten. Of hij vraagt het in ruil voor een kratje bier aan een zolderkamerartiest of de broer van een vriend die verdomd vrolijk kan tekenen.

Maar als je met ontwerpen wat kaas op je boterham wilt, kun je maar beter werken volgens “Den Gulden driehoek der Design”. Dit helpt mij en de opdrachtgever om te laten zien wat mogelijk is.

Een opdrachtgever mag twee van de drie smaken kiezen: goed, goedkoop of snel. Hij kan dus slechts één zijde van de driehoek kiezen.

• Iets kan dus goed én goedkoop. Het is dan alleen niet snel klaar. Dan kan een ontwerp in de verloren uurtjes gerealiseerd worden. En dan is het niet al te snel klaar.

Goed en snel is ook mogelijk. Alleen dan is het niet goedkoop. Dit betekent namelijk een nachtje doorwerken. En dat hoort netjes beloond te worden.

• Goedkoop en snel kan ook. Alleen, tja, dan wil er nog weleens een foutje in zitten. Dan kan er niet lang nagedacht worden over een eventueel concept. De uitvoering gaat met een razende rotgang.

P.s. , uit te printen en vervolgens natuurlijk ook te gebruiken.

Groet van Armijn

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in