Overslaan en naar de inhoud gaan

Vriendelijke praat van verkoper verleidt consument tot kopen

Een onschuldig praatje van een verkoper of fondsenwerver kan leiden tot een donatie of een aankoop van een product, zo blijkt uit een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onderzoekers Bob Fennis (Universiteit Utrecht), Loes Janssen (Universiteit Twente) en Kathleen Vohs (University of Minnesota) ontdekten dat enkele inleidende vragen zorgen voor een gunstige sfeer waarin het een stuk makkelijker is om het verhaal af te steken.
Zeker als verkopers of fondsenwervers eerst vragen hoe je dag is geweest of van welke voetbalclub je een fan bent, en pas daarna het onderwerp ‘donatie’ of ‘aankoop’ aansnijden.

related partner content for mobile comes here

De invloed van dit soort openingsvragen is aanzienlijk, vinden zij. De gebruikelijke vindingrijkheid om een ongewenste toenaderingspoging te pareren, wordt daardoor behoorlijk afgezwakt. In deze staat van verminderde zelfcontrole zijn consumenten meer kwetsbaar voor de overtuigende ‘listen’ van de verkopers en zijn ze bereidwilliger om zich te schikken in het voorstel van de handelaar.

Het blijkt dat wanneer een consument al in het eerste stadium van een gesprek reageert op de ogenschijnlijk vriendelijke vragen, deze sneller zwicht om meer te geven.

Twee fasen
Er zijn volgens de onderzoekers twee fasen in het gesprek.

De eerste fase betreft de initiële vragen die de toehoorder vaak wat moeite kosten om te beantwoorden. Deze eerste stap doorkruist mogelijke uitwegen die je normaal gebruikt om de beïnvloedingspoging af te wenden en het gesprek te beëindigen.

De tweede fase is wanneer er een feitelijk beroep wordt gedaan op iemands vrijgevigheid of een aankoop wordt voorgesteld.

’De hypotheses zijn getest bij ruim 500 deelnemers aan het onderzoek. Het betreft een consumentenpsychologisch onderzoek dat in lijn ligt met vergelijkbare resultaten in andere landen’, aldus onderzoeker Fennis.

Het onderzoek is te lezen in het aprilnummer van de .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in