Vigilante marketing
Het fenomeen is bestudeerd in een onderzoek naar door consumenten gegenereerde, commercieel relevante artefacten. Daarin stond de Newton Community model, de (internet)brandcommunity rond de Apple Newton. In 1998 stopte Apple met de productie van deze eerste personal digital assistant én met de reclame ervoor. De leden van de Newton Community creëren nu zelf commercieel relevante content om de ontstane leegte te vullen.
Hun artefacten weerspiegelen spanningen met de marketeer, de markt en de community zelf en laden het merk met krachtige betekenissen. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten heel bedreven kunnen zijn in het creëren van merkrelevante communicatie en dat ze daarbij de stijlen, logica en grammatica van reclame toepassen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaDoor consumenten gegenereerde content (en het onderzoek ernaar) is voor adverteerders belangrijk, omdat hierdoor inzicht ontstaat in hoe consumenten merken en merkattributen percipiëren en in de marketingboodschappen die ‘merkloyalisten’ het meest aanspreken. De vigilante marketing gaat volgens analisten toenemen, en wint daarmee aan belang. De wijze waarop reclame wordt gedefinieerd en beoefend, kan daardoor revolutionair veranderen.
Bron: Journal of Advertising
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid