Overslaan en naar de inhoud gaan

Vigilante marketing

Verstokte merkfanaten maken zelfs onbetaald reclame voor een merk. ‘Vigilante marketing’ wordt dat genoemd.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het fenomeen is bestudeerd in een onderzoek naar door consumenten gegenereerde, commercieel relevante artefacten. Daarin stond de Newton Community model, de (internet)brandcommunity rond de Apple Newton. In 1998 stopte Apple met de productie van deze eerste personal digital assistant én met de reclame ervoor. De leden van de Newton Community creëren nu zelf commercieel relevante content om de ontstane leegte te vullen.

related partner content for mobile comes here

Hun artefacten weerspiegelen spanningen met de marketeer, de markt en de community zelf en laden het merk met krachtige betekenissen. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten heel bedreven kunnen zijn in het creëren van merkrelevante communicatie en dat ze daarbij de stijlen, logica en grammatica van reclame toepassen.

Door consumenten gegenereerde content (en het onderzoek ernaar) is voor adverteerders belangrijk, omdat hierdoor inzicht ontstaat in hoe consumenten merken en merkattributen percipiëren en in de marketingboodschappen die ‘merkloyalisten’ het meest aanspreken. De vigilante marketing gaat volgens analisten toenemen, en wint daarmee aan belang. De wijze waarop reclame wordt gedefinieerd en beoefend, kan daardoor revolutionair veranderen.

Bron: Journal of Advertising

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in