Overslaan en naar de inhoud gaan

'Reclame in films op tv inbreuk copyright'

Reclame tijdens speelfilms die op tv worden uitgezonden, is een inbreuk op het auteursrecht van de filmmakers.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat bepaalde het Zweedse Hooggerechtshof dinsdag in een zaak van twee Zweedse regisseurs tegen TV4, het grootste commerciële station van het land.

related partner content for mobile comes here

Regisseurs Claes Eriksson en Vilgot Sjöman hädden de zaak in 1995 aangespannen, schrijft NRC Handelsblad. TV4 moet een boete betalen van 300,000 kronen (32,000 euro). De regisseurs gaven nooit toestemming voor reclame tijdens hun films.

Het hof bepaalde dat reclame tijdens films de kijkervaring verstoort, ook als reclame op een breekpunt in de film wordt getoond. Advertenties maken een uitzending ook langer dan de regisseur had bedoeld. Commerciële belangen wegen niet zwaarder dan het recht van de maker om te bepalen hoe zijn werk wordt vertoond.

De Europese mediarichtlijn staat programma-onderbrekende reclame toe, zegt hoogleraar informatierecht Egbert Dommering van de Universiteit van Amsterdam tegen NRC. ‘Na dertig minuten, op 'natuurlijke momenten'. Het is de vraag of de richtlijn in overeenstemming is met de zogeheten morele rechten van de makers. Die beschermen de maker tegen aantasting van zijn werk. Dat is nog nooit getoetst.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in