Overslaan en naar de inhoud gaan

P&G wil af van de helft van zijn merken

Zo’n 100 brands op nominatie te verdwijnen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Procter & Gamble Co wil af van meer dan de helft van zijn merken wereldwijd en gaat zich concentreren op zijn 70 tot 80 belangrijkste brands.

related partner content for mobile comes here

Dat maakte ceo A.G. Lafley bekend op een conference call, melden . Het concern zal 90 tot 100 merken afstoten, uit de markt halen of onderbrengen bij een partner.

Minder is meer

Om welke merken het gaat is nog niet bekend gemaakt, maar het handelt volgens Lafley om de brands in niet-aantrekkelijke sectoren of met lage marges. ‘Als het geen core brand is, kan het me niet schelen of het een merk betreft van 2 miljard dollar, het zal worden afgestoten.’

Minder is meer, aldus  Lafley tegen de analisten. ‘Het doel is groei en het veel betrouwbaarder genereren van cashflow en winst. We zullen veel wendbaarder en flexibeler zijn.’

Stroomlijnen

Lafley noemt het een belangrijke strategische stap om de brand-portfolio van P&G te stroomlijnen en te vereenvoudigen. Eerder al werd bekend dat P&G zijn.

De aankondiging om het merkportfolio te halveren komt meer dan 14 maanden nadat Alan George Lafley terugkeerde als ceo bij het concern, en aan het eind van het fiscale jaar. Lafley gaf aan dat P&G weliswaar aan zijn financiële doelstellingen heeft voldaan, maar hij vindt dat het beter had kunnen presteren.

Tijdspad onbekend

De 90 tot 100 merken waar P&G vanaf wil laten een verkoopdaling zien van 3% en een winstdaling van 16%. De overblijvende 70 tot 80 merken zijn goed voor 90% van totale verkopen van P&G en meer dan 95% van de winst van de afgelopen drie jaar

Lafley kon niet zeggen hoe lang de reorganisatie van het merkenportfolio in beslag neemt, maar wil zo snel mogelijk beginnen. De financiële topman van P&G, Jon Moeller, schat in dat het proces 12 tot 24 maanden in beslag neemt.

Snijden in marketing

De operatie zal ook grote consequenties hebben voor toeleveranciers van de betreffende merken. P&G heeft dit jaar al gesneden in de advertentiebudgetten. Die zullen wereldwijd uitkomen op 9,1 miljard dollar tegenover 9,7 miljard vorig jaar. Jon Moeller zei dat P&G dit jaar doorgaat met het snijden in marketinguitgaven en meer zal uitgeven aan digitale media.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in