Overgewichtvoorlichting kan overtuigender
De doelgroep wordt direct aangesproken op zijn gewicht en in onze cultuur is dat een taboe, blijkt uit het onderzoek van Asha ten Broeke, redacteur gedragswetenschappen van de populair-wetenschappelijke website Kennislink. Daardoor zou de consument minder snel overtuigd raken en eerder beledigd zijn. Ten Broeke studeerde hiermee gisteren af aan de opleiding Communication Studies van de Universiteit Twente.
In de jaren '80 en '90 lag de nadruk van de gezondheidsvoorlichting op gezonde voeding. Een evenwichtig eetpatroon bijvoorbeeld, zoals in de beroemde Schijf van vijf. Rond de millenniumovergang veranderde dit. Bij voorlichtingscampagnes wordt nu vooral kritiek geleverd en wordt gewaarschuwd voor overgewicht.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisTen Broeke: ‘Mensen worden ineens direct op hun gewicht aangesproken. In onze cultuur is dat taboe. Dat het een instantie is die de boodschap brengt, verandert daar weinig aan. Uit mijn onderzoek blijkt duidelijk
dat hoe gezichtsbedreigender een boodschap is, hoe minder
overtuigend.’
Ten Broeke zegt dat bijvoorbeeld een arts de boodschap indirect
kan brengen. ‘Dat is het minst gezichtsbedreigend en ook het meest overtuigend.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid