Overslaan en naar de inhoud gaan

Overgewichtvoorlichting kan overtuigender

De meest recente voorlichtingscampagnes tegen overgewicht zijn minder overtuigend dat ze zouden kunnen zijn.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De doelgroep wordt direct aangesproken op zijn gewicht en in onze cultuur is dat een taboe, blijkt uit het onderzoek van Asha ten Broeke, redacteur gedragswetenschappen van de populair-wetenschappelijke website . Daardoor zou de consument minder snel overtuigd raken en eerder beledigd zijn. Ten Broeke studeerde hiermee gisteren af aan de opleiding Communication Studies van de Universiteit Twente.

related partner content for mobile comes here

In de jaren '80 en '90 lag de nadruk van de gezondheidsvoorlichting op gezonde voeding. Een evenwichtig eetpatroon bijvoorbeeld, zoals in de beroemde Schijf van vijf. Rond de millenniumovergang veranderde dit. Bij voorlichtingscampagnes wordt nu vooral kritiek geleverd en wordt gewaarschuwd voor overgewicht.

Ten Broeke: ‘Mensen worden ineens direct op hun gewicht aangesproken. In onze cultuur is dat taboe. Dat het een instantie is die de boodschap brengt, verandert daar weinig aan. Uit mijn onderzoek blijkt duidelijk

dat hoe gezichtsbedreigender een boodschap is, hoe minder

overtuigend.’

Ten Broeke zegt dat bijvoorbeeld een arts de boodschap indirect

kan brengen. ‘Dat is het minst gezichtsbedreigend en ook het meest overtuigend.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in