Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Bedrijven iets transparanter’

Nederlandse bedrijven boeken lichte vooruitgang in de transparantie over de gevolgen van hun bedrijfsvoering op milieu, mensenrechten en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit de Transparantiebenchmark 2006, een jaarlijks onderzoek naar de transparantie van het maatschappelijke jaarverslag van 174 grote bedrijven, uitgevoerd door adviesbureau PricewaterhouseCoopers in opdracht van staatssecretaris Van Gennip (Economische Zaken). In de
benchmark worden de jaarverslagen van de 98 grootste beursgenoteerde en 76 grootste niet-beursgenoteerde Nederlandse bedrijven beoordeeld. Verzekeraars maken veruit de grootste sprong voorwaarts in vergelijking met de andere sectoren. De banken doen het ook dit jaar weer goed. ABN AMRO en Rabobank zijn de meest transparante bedrijven. Ook Philips, Nutreco, Numico, Reed Elsevier, ING Groep, TNT, Fortis en Akzo Nobel behoren tot de top.

related partner content for mobile comes here

Snelste stijger op de transparantieladder is Numico. Ook CZ Groep, Eureko/Achmea, Euronext en Bavaria hebben de transparantie sterk verbeterd ten opzichte van 2005. Er zijn dit jaar minder ondernemingen die stijgen, maar de stijgingen per onderneming zijn groter geworden. In totaal zijn er beduidend meer stijgers dan dalers op de lijst. Gemiddeld gezien stijgen beursgenoteerde bedrijven sneller dan niet-beursgenoteerde. De transparantiebenchmark is te vinden op .

Tegelijk met de presentatie van de Transparantiebenchmark 2006, waarin het gaat om transparantie op bedrijfsniveau, kwam het MVO platform met een rapport dat concludeert dat de overheid zich meer moet inzetten om ook de transparantie van productieketens te vergroten. Het rapport ‘Zicht op duurzaamheid? Transparantie in productieketens onderzocht’ laat zien dat productieketens veelal ondoorzichtig zijn. Duurzaamheidsinformatie waarop consumenten en afnemers hun aankopen kunnen baseren ontbreekt, blijkt onvolledig, of mogelijk onbetrouwbaar. Het MVO-platform pleit daarom voor een harde hand van de overheid als het gaat om transparantie. Dit zou bijvoorbeeld kunnen in de vorm van een wet openbaarheid van productie en ketens (WOK). De resultaten van het onderzoek dienen als basis voor een discussie tussen politici, ambtenaren, bedrijven en consumenten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in