Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Patiëntgerichte communicatie maakt tevredener’

Patiëntgerichte communicatie leidt tot een grotere tevredenheid onder de patiënten. Dat blijkt uit promotieonderzoek van Linda Zandbelt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de praktijk wordt gesteld dat de kwaliteit van de medische zorg beter wordt door patiëntgerichte communicatie. Daarin staan zaken als het achterhalen van het perspectief van de patiënt, wederzijds begrip en het delen van de regie met de patiënt centraal. Na analyse van 330 consulten van dertig specialisten en arts-assistenten toont Linda Zandbelt aan dat patiëntgerichte communicatie inderdaad leidt tot een grotere tevredenheid onder de patiënten - vooral als zij vooraf weinig vertrouwen hadden in hun eigen inbreng in het gesprek.

related partner content for mobile comes here

De ervaren gezondheid of therapietrouw verbetert echter niet. Alleen als patiënten een andere moedertaal hebben dan het Nederlands, neemt hun therapietrouw toe door deze gesprekstechniek. In de scholing van specialisten zou volgens Zandbelt meer aandacht moeten komen voor deze groep en voor de communicatie met minder hoog opgeleide, veeleisender en mentaal minder gezonde patiënten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in