‘Patiëntgerichte communicatie maakt tevredener’


In de praktijk wordt gesteld dat de kwaliteit van de medische zorg beter wordt door patiëntgerichte communicatie. Daarin staan zaken als het achterhalen van het perspectief van de patiënt, wederzijds begrip en het delen van de regie met de patiënt centraal. Na analyse van 330 consulten van dertig specialisten en arts-assistenten toont Linda Zandbelt aan dat patiëntgerichte communicatie inderdaad leidt tot een grotere tevredenheid onder de patiënten - vooral als zij vooraf weinig vertrouwen hadden in hun eigen inbreng in het gesprek.
De ervaren gezondheid of therapietrouw verbetert echter niet. Alleen als patiënten een andere moedertaal hebben dan het Nederlands, neemt hun therapietrouw toe door deze gesprekstechniek. In de scholing van specialisten zou volgens Zandbelt meer aandacht moeten komen voor deze groep en voor de communicatie met minder hoog opgeleide, veeleisender en mentaal minder gezonde patiënten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid