Online reisbureaus verslaan traditionele organisaties


De traditionele reiswereld wordt op dit moment ingehaald door zowel binnen- als buitenlandse online reisbureaus, blijkt uit een benchmarkonderzoek van Jungle Rating. In totaal werd gemeten op 190 variabelen van de kwaliteit van online dienstverlening. Een hoge score betekent dat de dienstverlening ten opzichte van naaste concurrenten relaiteif goed wordt ondersteund, wat resulteert in een hoge conversieratio. In het onderzoek zijn opgenomen: direct sellers, intermediairs en touroperators.
Effectiviteit Online Reisbureaus – november 2001 (januari 2001)
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
1 (- ) Travel24.com (34,9 %) (I)
2 (2 ) Elmar.nl (31,7 %) (I)
3 (2 ) Ebookers.com (31,5 %) (I)
4 (6 ) ATP.nl (30,4 %) (DS)
5 (1 ) Kras.nl (28,6 %) (DS)
6 (3 ) TravelPlanet.nl (27,8 %) (I)
7 (7 ) Fox.nl (23,4 %) (DS)
8 (- ) Expedia.com (22,0 %) (I)
9 (9 ) Langhout.nl (19,8 %) (DS)
10 (16) Sunweb.nl (12,9 %) (DS)
11 (12) D-reizen.nl (12,5 %) (I)
12 (- ) OAD.nl (11,2 %) (T)
13 (11) Dejongintra.nl (10,3 %) (DS)
14 (13) Gogo.nl (9,6 %) (DS)
15 (19) Arke.nl (4,3 %) (T)
16 (17) Vrijuit.nl (4,0 %) (T)
17 (18) Hollandinternational.nl (3,6 %) (T)
Uit de benchmark blijkt dat de kwaliteit van het verkoopproces van de intermediairs over het algemeen superieur is ten opzichte van de direct sellers. Dit is te verklaren uit het feit dat intermediairs het online aanbieden van reizen als kernactiviteit beschouwen. ‘Bij een intermediair beland je daadwerkelijk in een virtuele reiswereld, waar je reizen kunt voelen, vergelijken en eenvoudig kunt boeken, terwijl een site van een direct seller vaak fantasieloos is en weinig sfeer uitademt’, aldus Jacco Slenters, Research Manager Travel.
De intermediairs hebben zich het afgelopen jaar sneller ontwikkeld dan de direct sellers. In het onderzoek dat Jungle Rating begin 2001 uitvoerde, behaalde direct seller Kras nog een eerste plaats. Nu wordt die door vier partijen voorbijgestreefd, waaronder het Duitse Travel24.com.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid