Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe trend: sponsor-tattoo

De gesponsorde plaktatoeage die volleyballer Go Urano zondag op zijn been had, kan een nieuwe trend worden. Bij een aantal sporten staat in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van die lacune maakte Dynamo afgelopen weekeinde in de Europa Cup gebruik door libero Urano met een Piet Zoomers-tattoo het veld in te sturen. Coach Toon Gerbrands hoopte met die actie een discussie te ontlokken. ‘Misschien is dit een nieuwe markt. We zijn benieuwd of het mag.’

related partner content for mobile comes here

De opzet van Gerbrands lijkt te slagen. Dick Duurkoop, competitieleider van de Nederlandse Volleybalbond (NeVoBo), zei in een eerste reactie dat dit wellicht een onderwerp is voor de eerstvolgende vergadering. ‘In onze reglementen staat nergens dat het verboden is’, aldus Duurkoop. ‘Ik vind het wel leuk bedacht. Waarom zouden wij de verenigingen in de wielen rijden als er voor hen een paar eurootjes voor het oprapen liggen?’

Duurkoop plaatste daarbij wel een aantal kanttekeningen. Als de internationale bond of de NOS bezwaar maakt, kan de NeVoBo de plakplaatjes van de sponsor verbieden. ‘Maar’, zo vroeg Gerbrands zich af, ‘Als je een echte tatoeage met een sponsornaam hebt, mag je dan niet spelen?’

Nieuw is het fenomeen niet. In 2000 nam verspringster Sharon Jaklofsky voor Nederland aan de Olympische Spelen deel met een Reebok-logo op haar bovenarm. Ook andere atleten experimenteerden met reclame-uitingen op de huid. Sprinter Linford Christie had zelfs door Puma gesponsorde contactlenzen. De internationale atletiekfederatie IAAF greep in en verbood de sponsoring op het lichaam, waarna de Nederlandse atletiekunie dat besluit overnam.

Ook in de Amerikaanse NBA, een walhalla voor fans van kleurrijke tatoeages, is het verboden reclame op het blote lijf te dragen. Rasheed Wallace, basketballer van de Portland Trail Blazers, schermde vorig jaar met een aanbieding van een snoepjesfabrikant. Maar nog voordat de neptatoeage was aangebracht, kwam de NBA-directie in opstand. ‘We tolereren geen reclame op onze uniformen, onze coaches en onze vloeren. Dus is er ook geen reden om reclame op onze spelers toe te staan’, luidde het oordeel. Ook in de reglementen van de internationale zwembond FINA staat een expliciet verbod op lichaamsadvertenties.

In tegenstelling tot de basketballers en zwemmers mogen boksers wel met sponsornamen op hun lichaam sporten. Complete adressen van websites op de immense ruggen van zwaargewichten zijn geen uitzondering meer. Zelfs de voetzolen worden soms voorzien van een advertentie, voor het geval de bokser gestrekt gaat en de sponsornaam op de rug onleesbaar wordt. De levende reclamezuilen leverden wel een klachtenregen op van onthutste televisiekijkers. Tegenwoordig maken Amerikaanse tv-stations als ESPN en Fox Sports Net vooraf duidelijke afspraken met de bokspromotors over de reclame-uitingen.

In de reglementen van de voetbalbond staat niets over sponsoring op het lichaam, meldt een KNVB-woordvoerder. ‘Het is nu nog niet aan de orde. Misschien moeten de regels in de toekomst worden aangepast.’

Marcel Beerthuizen, sponsoradviseur bij TBWA Brand Experience: ‘Sponsors zoeken steeds weer andere manieren om op te vallen, maar sporters zien als wandelende reclamezuilen vind ik veel te ver gaan. Kijk, als het stuntje is zoals destijds met sprinter Linford Christie, die contactlenzen had met het logo van Puma, dan heb ik er vrede mee. Maar een bokser als de Duitser Sven Ottke, die draagt een henneptatoeage met condomi.de op zijn rug. Het is misschien grensverleggend, maar je devalueert je merknaam.’

Bron: Algemeen Dagblad

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in