Overslaan en naar de inhoud gaan

Milieu-informatie in winkels schiet tekort

Informatie in winkels over de milieubelasting en herkomst van producten en het energieverbruik van apparaten laat te wensen over. Dit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het onderzoek zijn 42 winkels door een mystery-klant bezocht voor informatie over computers, tuinschermen, verlichting en vloerkleden. Enkele conclusies zijn:
- In geen enkele van de tien bezochte computerwinkels kon de verkoper vertellen hoeveel energie het op jaarbasis kost om een PC stand-by te laten staan. In drie winkels werd hierbij onjuiste informatie gegeven: Het kost (bijna) niets om de PC stand-by te laten staan. Het aan- en uitzetten van de PC kost de meeste energie.
- In vijf van de negen doe-het-zelf winkels waren verkopers niet in staat te adviseren over wat de meest milieuvriendelijke tuinschermen zijn.
- In geen van de 13 bezochte winkels waar lampen te koop zijn konden verkopers een zinvol antwoord geven op een vraag naar de terugverdientijd van spaarlampen (spaarlampen zijn duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik dan gloeilampen).
- De helft van de tien bezochte vloerkledenwinkels kon geen informatie verschaffen over het beleid ten aanzien van kinderarbeid.

related partner content for mobile comes here

Het onderzoek naar de kwaliteit van de informatie in winkels kwam ter sprake in het debat Consument en milieu-informatie: van kakofonie naar symfonie. Milieu Centraal organiseerde dit debat tussen vertegenwoordigers van de detailhandel, overheid en milieu- en consumentenorganisaties 6 november ter gelegenheid van haar vijfjarig bestaan. Milieu Centraal is van mening dat de detailhandel mede verantwoordelijk is voor de advisering van consumenten die rekening willen houden met het milieu. Consumenten hebben het recht te weten wat ze kopen. Een landelijk informatiepunt als Milieu Centraal kan een functie als vraagbaak vervullen, maar in de winkel vallen de beslissingen. Ook daar moeten consumenten kunnen beschikken over goede informatie.
Milieu Centraal is een onafhankelijke, landelijke organisatie die consumenten praktische en betrouwbare milieu-informatie biedt. De informatie wordt vooraf getoetst door een externe Toetsingscommissie en is beschikbaar via

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in