Overslaan en naar de inhoud gaan

McKinsey over open innovatie en co-creatie

In de nieuwste editie van de McKinsey quarterly werpt het gerenommeerde adviesbureau een blik op de volgende stappen in open innovatie.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de nieuwste editie van de werpt het gerenommeerde adviesbureau een blik op de volgende stappen in open innovatie. Naast het betrekken van leveranciers en externe specialisten bij het innovatieproces wordt ook de nieuwste trend in onder de loep genomen: het betrekken van klanten bij innovatie.

related partner content for mobile comes here

Een voorbeeld dat wordt aangehaald is LEGO. Waar bijvoorbeeld Boeing en Apple veel onderdelen van hun producten weghalen bij, en laten innoveren door leveranciers, is LEGO een stap verder gegaan. Kort gesteld heeft LEGO klanten uitgenodigd nieuwe thema's aan te dragen voor de bekende speelgoedblokjes. De thema's die daadwerkelijk in de winkel komen worden financieel beloond door de Deense fabrikant.

Open innovatie, co-creatie of crowdsourcing; volgens McKinsey zijn de mogelijkheden veelbelovend. Veel zal duidelijk worden als bedrijven grootschaliger alle mogelijkheden hebben afgetast, maar er dienen zich ook nu al enkele uitdagingen aan. McKinsey construeert het volgende:

1. Co-creators moeten worden aangetrokken en gemotiveerd. Uit de LEGO case blijkt dat een financiele motivatie een oplossing kan zijn. Aan de andere kant zullen ook randvoorwaarden voor co-creators in orde moeten zijn. Denk daarbij aan benodigde tijd, of het gemak/de moeite die een bijdrage kost.
2. Problemen moeten worden opgedeeld zodat meerdere co-creators parallel aan elkaar delen kunnen oplossen.
3. Toezien op een mechanisme voor co-creatie, dat wil zeggen zorg dat: regels, leiderschap en processen duidelijk zijn. Dit zijn factoren die productiviteit binnen een gemeenschap bevorderen.
4. Toezicht houden op kwaliteit. Hoewel co-creatie momenteel een hot item is, is daarmee niet bewezen dat alle producten uit co-creatie kwalitatief beter zijn.
5. Gebruik de eigen community om producten uit co-creatie te evalueren. De eigen klantenkring zal als eerste een mening hebben over nieuwe innovatieve producten, dus creëer hier een platform voor, of volg reeds bestaande platforms.

Heeft McKinsey hier een goed initiatief om structuur in co-creatie te brengen?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in