Overslaan en naar de inhoud gaan

Kratje pils blijft dumpartikel, prijzen in de kroeg stijgen veel harder dan in de supermarkt

Een biertje in het café is in de afgelopen tien jaar met 42 procent in prijs gestegen, in de supermarkt is de literprijs met slechts 14…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De prijs van een pilsje in het café gaat veel harder omhoog dan die van bier in de supermarkt. Uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat de pilsprijs in de horeca de voorbije tien jaar drie keer zo hard is gestegen als in het superschap.

related partner content for mobile comes here

Een pilsje in de kroeg kostte vorig jaar gemiddeld 2,43 euro. Dat is 72 cent meer dan in 2006, een stijging van 42 procent. In dezelfde periode werd pils in een krat in de supermarkt per liter 18 cent duurder. Consumenten waren bij het boodschappen doen in doorsnee 1,49 euro per liter kwijt, wat 14 procent meer is dan tien jaar eerder. Voor een pilsje van 30 centiliter moest in de supermarkt dus omgerekend 45 eurocent worden neergeteld.

Dat er zo'n groot verschil bestaat tussen de bierprijzen die cafés en supermarkten rekenen, heeft verschillende oorzaken. Wat volgens het CBS onder meer speelt is dat supers veel groter inkopen. Daardoor kunnen zij voordeligere prijzen afdwingen bij de brouwerijen.

Supermarkten adverteren doorgaans ook veel met aanbiedingen, terwijl cafés elkaar amper op die manier beconcurreren. De consument let bij het kiezen van een café immers niet alleen op de prijs van een pilsje maar bijvoorbeeld ook op de sfeer van de locatie en de mensen die er komen.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) klaagt al jaren over de stuntprijzen die de supers rekenen voor bier. Ook ergert de horecabranche zich aan de hoge bierprijzen die de brouwerijen aan cafés vragen. Het is voor kroegbazen vaak erg lastig om lagere prijzen te bedingen, omdat ze aan bepaalde contracten gebonden zijn of omdat de brouwer bijvoorbeeld eigenaar is van hun cafépand.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in