Overslaan en naar de inhoud gaan

Is volgens Gartner data de brandstof voor de marketeer?

De hype cycle voor digitale marketing in perspectief
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In juli publiceerde Gartner weer zijn jaarlijkse hype cycle voor digitale marketing. Altijd een goed moment om te kijken what&;s hot and what&;s not voor de komende jaren.

related partner content for mobile comes here

 

Hot zijn zonder twijfel marketingdata. Aan de top van hype cycle vind je datamanagement en  driven marketing. Kijk nog even beter. Want alleen data driven marketing zal van de toppers volgens Gartner nog wel 5 tot 10 jaar  in de hype cycle blijven staan. Dan pas zal het zijn plateau bereiken en "volwassen" zijn.

Ofwel, marketeers: blijf leren en exploreren met data. Data driven marketing verwijst bij Gartner naar het verzamelen, analyseren en gebruiken van informatie over je klanten. Wat zijn de behoeften, in welke context gebruiken ze deze en tot welk gedrag leidt dit. En natuurlijk; hoe kan je als marketeer het gedrag beïnvloeden.

Natuurlijk moet dit bottom line bijdragen aan je Return On Investment op je marketingeuro (ROIM). Dus is het bij data belangrijk om op voorhand concrete doelstellingen te zetten en deze meten. Het is niet erg als je de doelstelling niet haalt, het is wel erg als je daar niet van leert. Alleen met deze launch en learn mentaliteit kan een marketeer van iedere actie leren.

Maar is het niet vreemd, dat social analytics, web analytics en predictive analytics al over the hill zijn volgens Gartners hype cycle? Dat blijven toch essentiële instrumenten die zich nog verder ontwikkelen onder druk van data driven marketing? Of mischien mist er een nieuwe hype, die niet in de cycle staat? Wat dacht je van big data voor marketeers?

Eigenlijk is what&;s hot en what&;s not niet heel belangrijk. Belangrijk is dat je je als marketeer blijft ontwikkelen op het gebruik van data voor creativiteit. Want eerst een leuk creatief idee, om dan te kijken of dit met data werkt, is niet te vinden in de Gartners hype cycle voor digital marketing.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in