Overslaan en naar de inhoud gaan

Huismerken hebben profijt van elkaar

Consumenten maken weinig onderscheid tussen huismerken van verschillende winkelketens. Wanneer consumenten het huismerk van de ene…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit het promotieonderzoek ‘Consumption-based learning about brand quality: Essays on how private labels share and borrow reputation’ van Maciej Szymanowski naar het koopgedrag van consumenten van wasmiddelen.

related partner content for mobile comes here

Szymanowski bekeek hoe kennis van de consument over een bepaald merk effect heeft op de consumptie van een ander merk.

Hij vergeleek bijvoorbeeld de aankoopdata van consumenten van wasmiddelen.
Consumenten blijken hun kennis over huismerken te generaliseren: hun mening over een bepaald huismerk geldt ook voor andere huismerken.

Wanneer consumenten bekend zijn met verschillende huismerken, zijn ze bovendien geneigd om deze te verkiezen boven A-merken. Zo wordt het voor supermarkten lastig om op huismerk met elkaar te concurreren, meent Szymanowski. Maar ze verdringen wel de A-merken van hetzelfde product.
Alleen A-merken die radicaal verschillen van huismerken, bijvoorbeeld in kwaliteit, kunnen volgens de onderzoeker de concurrentie met huismerken aan.

Szymanoswki concludeert op basis van zijn onderzoek ook dat huismerken die de verpakking van A-merken kopiëren, van die strategie profiteren.

Consumenten beschouwen het gekopieerde merk als vertrouwder dan een niet-gekopieerd merk, zelfs als de overeenkomst subtiel is. De overeenkomst met het A-merk leidt ertoe dat het gekopieerde huismerk eerder wordt gekozen. A-merken zouden zich daartegen kunnen wapenen door bijvoorbeeld copyrights af te dwingen. De mededingingsautoriteit zou zich moeten beraden op de wenselijkheid van deze situatie, adviseert de onderzoeker.

Maciej Szymanowski promoveert op maandag 7 december aan de Universiteit van Tilburg.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in