Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe maak je een mascotte?

De Marlboro Man heeft weliswaar zijn beste tijd gehad, maar daarmee is niet gezegd dat merkiconen hebben afgedaan. Vijf tips voor het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Steeds meer bedrijven beseffen het: een advertentie moet eerst en vooral appelleren aan de mens achter de consument. En een aansprekende mascotte is daarvoor het instrument bij uitstek. Wie bij het ontwikkelen van zo'n merkicoon de volgende punten in aanmerking neemt, heeft een goede kans op succes.

related partner content for mobile comes here

1. Ontleen inspiratie aan helden en mythen. De Marlboro Man maakte dankbaar gebruik van de Amerikaanse cowboy, het toonbeeld van mannelijkheid.

2. Focus op iets positiefs. Kies één aspect dat het merk bij uitstek representeert en leg daar de nadruk op, bijvoorbeeld 'betrouwbaarheid'.

3. Houd rekening met de irritatiefactor. Het Amerikaanse pizzamerk Domino's trok onlangs zijn, humoristisch bedoelde, mascotte 'Bad Andy' terug omdat deze letterlijk zó vervelend was dat mensen daadwerkelijk een hekel aan hem kregen.4. Blijf bij de tijd. Het is prima om gebruik te maken van historische figuren, maar die kunnen van tijd tot tijd een update nodig hebben om ook nieuwe consumenten aan te blijven spreken.5. Pas op voor overexposure. Oftewel: 'Enough is enough'. Hoe succesvol ook, er komt een moment dat het grote publiek genoeg heeft van een mascotte. En dat tijdstip breekt eerder aan naarmate de consument in korte tijd vaker is blootgesteld aan allerhande reclame-uitingen waarin het icoon de hoofdrol speelt.

< SIZE=1>bron: Sales & Marketing Management<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in