Hoe maak je een mascotte?


Steeds meer bedrijven beseffen het: een advertentie moet eerst en vooral appelleren aan de mens achter de consument. En een aansprekende mascotte is daarvoor het instrument bij uitstek. Wie bij het ontwikkelen van zo'n merkicoon de volgende punten in aanmerking neemt, heeft een goede kans op succes.
1. Ontleen inspiratie aan helden en mythen. De Marlboro Man maakte dankbaar gebruik van de Amerikaanse cowboy, het toonbeeld van mannelijkheid.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS2. Focus op iets positiefs. Kies één aspect dat het merk bij uitstek representeert en leg daar de nadruk op, bijvoorbeeld 'betrouwbaarheid'.
3. Houd rekening met de irritatiefactor. Het Amerikaanse pizzamerk Domino's trok onlangs zijn, humoristisch bedoelde, mascotte 'Bad Andy' terug omdat deze letterlijk zó vervelend was dat mensen daadwerkelijk een hekel aan hem kregen.4. Blijf bij de tijd. Het is prima om gebruik te maken van historische figuren, maar die kunnen van tijd tot tijd een update nodig hebben om ook nieuwe consumenten aan te blijven spreken.5. Pas op voor overexposure. Oftewel: 'Enough is enough'. Hoe succesvol ook, er komt een moment dat het grote publiek genoeg heeft van een mascotte. En dat tijdstip breekt eerder aan naarmate de consument in korte tijd vaker is blootgesteld aan allerhande reclame-uitingen waarin het icoon de hoofdrol speelt.
<#FONT SIZE=1>bron: Sales & Marketing Management<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid