Goede doelen bedelen om meer geld


Het marktonderzoekbureau TNS-NIPO meette onder ruim duizend Nederlanders het publieksvertrouwen in de goede doelen.
Driekwart van de ondervraagden vindt dat goede doelen een bijdrage leveren aan een betere samenleving. Eenzelfde deel vertrouwt erop dat goede doelen goed omgaan met hun geld. Negentig procent van de bevolking wil echter wel weten wat er met het geld gebeurt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDirect mail van goede doelen scoort minder goed. 66 Procent van de bevolking ergert zich aan het aantal bedelbrieven in de bus. 61 Procent maakt de bedelbrieven wel altijd open.
De irritatie over de bedelbrieven kan grote gevolgen hebben voor de goede doelen. Het is een succesvol instrument voor fondsenwerving. Met het versturen van jaarlijks ongeveer tachtig miljoen bedelbrieven haalt de sector om en nabij de 600 miljoen euro op, zo’n 65 procent van haar totale inkomsten uit de fondsenwerving.
Een gevolg van de ergernis kan resulteren in het niet meer geven aan goede doelen, maar uit het onderzoek wordt niet duidelijk of dat ook gebeurt.
Wel zeggen de ondervraagden bij het geven van geld een voorkeur te hebben voor de collectebus (44 procent), boven de acceptgiro (32 procent) en de automatische incasso (7 procent).
<#FONT SIZE=1>Bron: De Telegraaf <#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid