(Gastblog) Marketing heeft het moeilijk
Marketing mensen zijn oprechte optimisten; als het even kan, kijken wij naar het positieve en het leuke, naar het creatieve proces in plaats van de uitkomsten. Terwijl het bedrijfsleven – door de huidige crisis – juist bewijs nodig heeft van wat wel en niet werkt, blijven de marketingprofessionals halsstarrig vasthouden aan ‘non-bewijzen’.
Marketing mensen kunnen niet rekenen!
Al jaren is bekend dat marketeers meer gericht zijn op mensen dan op cijfers. Logisch, want anders was u wel accountant of boekhouder geworden. Ook is bekend dat de top van het bedrijfsleven vraagt om meetbare resultaten. Dus is het ook al heel lang zo dat marketing meer een operationele dan een strategische functie wordt. De afdeling financiën zit waar de afdeling marketing ooit zat – naast de directie. Zelfs de afdeling verkoop heeft nu een belangrijker stem dan wij van marketing. Want verkoop zorgt voor omzet, terwijl marketing louter zorgt voor… meer kosten!
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisHet begint allemaal bij de afwezigheid van meetbare doelen. Wat wil je wanneer bereiken en mag ik je daar op aanspreken? Marketeers houden niet van targets en berekeningen, omdat dit het creatieve proces niet ten goede zou komen. Wij willen al helemaal niet aangesproken worden op de financiële resultaten van wat we gedaan hebben, laat staan een kosten / baten analyse. Vind je het gek dat marketing niet serieus genomen wordt?
Zonder bewijs geen budget!
Nederland blijft nog een aantal jaren in crisis; Europa heeft voorlopig haar problemen nog niet opgelost, de VS zal nog decennia stoeien met een veel te grote schuld en de demografische ontwikkelingen in Nederland zorgen ervoor dat de werkenden meer moeten afdragen voor de niet werkenden. Tel daar boven op de hogere belastingen en lagere subsidies en je weet dat ook de top van jouw bedrijf voelt dat de Hollandse burger op zijn geld blijft zitten. Een laag consumentenvertrouwen zorgt voor een laag uitgavepatroon, zorgt (waarschijnlijk) voor minder inkomsten voor ook jouw bedrijf en zorgt dus ook voor een directie die aan jouw kop zeurt om resultaten.
En wees nou eerlijk: als jij jouw eigen geld moest investeren, dan zou je toch ook kiezen voor datgene dat de meeste kans biedt op resultaat? Nou dan! Stop met mooipraterij, hou op met lege woorden en laat zien wat je waard bent! Want zonder bewijs heb jij volgend jaar opnieuw minder budget tot je beschikking.
Your worst nightmare!
Mag ik je uitdagen? Mag ik je een handschoen toewerpen? Ben jij bereid om buiten de gebaande paden te gaan? Probeer voor deze week eens op te schrijven wat je op vrijdag bereikt wilt hebben. Niet in de vorm van wat je hebt gedaan (mailing, website, foto’s of campagne), maar in de vorm van wat je bereikt wil hebben. Koppel wat je doet aan wat je wilt bereiken. En maak dat meetbaar.
Probeer voor deze maand nou eens op te schrijven wat je bereiken wilt. SMART; specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch (of realiseerbaar) en tijdgebonden. En kijk aan het eind van de week, van deze maand nou eens terug wat je hebt bereikt. Zo denkt jouw directeur namelijk ook – als jij geen resultaten kunt laten zien, dan moeten we misschien maar eens op zoek naar een meer resultaatgericht marketeer!
Alex Klein - freelance professor finance, strategy & marketing
Alex Klein studeerde bedrijfskunde aan de Universiteit Nyenrode. Hij was eerder financieel directeur bij een beveiligingsbedrijf, commercieel manager bij de glasfabriek in Leerdam en doceerde jarenlang aan de Universiteit Nyenrode. Hij is veelgelezen columnist voor De Telegraaf, schreef toegepaste bedrijfskunde boeken voor ondernemers en starters en geeft als freelance professor les op hogescholen en universiteiten in Europa en de VS. Na Alex Klein snap je waar al die theorieën en strategieën over gaan en hoe je er concreet baat bij kunt hebben. Kortom: eindelijk begrijpen en morgen gebruiken!
Wil jij ook marketing meetbaar maken? Op 12 juni is Alex Klein MBA moderator tijdens de NIMA Expert Class: maak marketing meetbaar.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid