Overslaan en naar de inhoud gaan

EU wil correcte reclame op voedsel

De Europese Commissie wil een eind maken aan vage en misleidende reclame voor voedingswaren.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als het aan Brussel ligt worden niet onderbouwde gezondheidsclaims als 'versterkt de natuurlijke weerstand' of 'houdt u jong' verboden, schrijft de Volkskrant. De Gezondheidsraad adviseerde minister Hoogervorst van Volksgezondheid onlangs alleen bewezen beloften toe te staan. De Commissie vindt dat de consument recht heeft op duidelijke en accurate informatie over wat hij eet en drinkt. Op Europees niveau zijn er geen of slechts zeer algemene voorschriften voor voedings- en gezondheidsclaims. Daardoor hebben alle lidstaten hun eigen wetten, wat de vrije handel in etenswaren hindert.

related partner content for mobile comes here

De voorstellen die de Commissie deze week presenteert, zijn bindend voor alle lidstaten. Niet controleerbare claims plus kreten als 'aanbevolen door...' moeten verdwijnen.

Ook voor voedingsclaims komen er strenge regels. Yoghurt of kwark als 'mager' aanprijzen mag alleen als er niet meer dan drie gram vet per 100 gram in zit. De Commissie wil af van beloftes als '90 procent vetvrij', terwijl 10 procent vet in het product al te veel is.

Nederland zal zijn wetgeving moeten aanpassen als de voorstellen over enkele jaren van kracht worden. Voor veel gezondheidsclaims geldt nu nog een vrijblijvende gedragscode, maar bedrijven houden zich daar slecht aan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in