Overslaan en naar de inhoud gaan

Defensie zoekt grenzen bij e-mailings jongeren

Defensie begeeft zich met een virale campagne jongeren om voor het leger te werven op het randje van spamming. Via de website Geeftacht.nl…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt Het Parool. Defensie zoekt met deze wervingsactie de grenzen op van wat wettelijk mag, zeggen deskundigen. Het is verboden commerciële mails te sturen zonder toestemming vooraf van de ontvanger. Via advertenties op internet worden jongeren aangemoedigd om op een 'digitale leiderschapstest' te doen. Deze test bestaat uit het doorgeven van het e-mailadres van een ander. Die krijgt een mail, waarin hij of zij wordt aangespoord ook naar de site te gaan en daar 'acht te geven' door het cijfer 8 in te vullen. Vervolgens krijgen beiden een wervingsmail die zegt dat ze geschikt zijn om militair te worden, omdat ze orders kunnen opvolgen of geven.

related partner content for mobile comes here

Deze reclametechnieken, waarbij mensen worden verleid de adressen van anderen door te geven, zijn omstreden. Juristen oordelen verschillend over de wervingsacties. Telecomwaakhond Opta waarschuwt tegen vergelijkbare acties, maar is 'voorlopig' van oordeel dat Defensie.nl niet in strijd handelt met de Telecomwet.

Defensie zegt bij monde van een woordvoerder er zeker van te zijn met de actie binnen de grenzen van de wet te blijven. De e-mailadressen worden na gebruik bovendien niet bewaard. 'We zoeken wel de technische grenzen op om mensen te prikkelen.' Het aantal vacatures bij de krijgsmacht is ruim zevenduizend. (Het Parool)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in