Defensie zoekt grenzen bij e-mailings jongeren
Dat meldt Het Parool. Defensie zoekt met deze wervingsactie de grenzen op van wat wettelijk mag, zeggen deskundigen. Het is verboden commerciële mails te sturen zonder toestemming vooraf van de ontvanger. Via advertenties op internet worden jongeren aangemoedigd om op Geeftacht.nl een 'digitale leiderschapstest' te doen. Deze test bestaat uit het doorgeven van het e-mailadres van een ander. Die krijgt een mail, waarin hij of zij wordt aangespoord ook naar de site te gaan en daar 'acht te geven' door het cijfer 8 in te vullen. Vervolgens krijgen beiden een wervingsmail die zegt dat ze geschikt zijn om militair te worden, omdat ze orders kunnen opvolgen of geven.
Deze reclametechnieken, waarbij mensen worden verleid de adressen van anderen door te geven, zijn omstreden. Juristen oordelen verschillend over de wervingsacties. Telecomwaakhond Opta waarschuwt tegen vergelijkbare acties, maar is 'voorlopig' van oordeel dat Defensie.nl niet in strijd handelt met de Telecomwet.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaDefensie zegt bij monde van een woordvoerder er zeker van te zijn met de actie binnen de grenzen van de wet te blijven. De e-mailadressen worden na gebruik bovendien niet bewaard. 'We zoeken wel de technische grenzen op om mensen te prikkelen.' Het aantal vacatures bij de krijgsmacht is ruim zevenduizend. (Het Parool)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid