Overslaan en naar de inhoud gaan

Deadline voor voedingsbranche in EU vetzuchtstrijd

Voedingsfabrikanten moeten 'verantwoord' omspringen met advertenties en zelfstandig stappen ondernemen om gehaltes aan zout, vetten en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eurocommissaris van volksgezondheid Markos Kyprianou presenteerde aan de EU een pakket voorstellen om de Europese vetzucht te bestrijden. De voedingsindustrie krijgt van hem tot 2010 om de juiste maatregelen te nemen. Als er te weinig of onvoldoende stappen zijn ondernomen, volgt regelgeving. 'De industrie moet zich realiseren dat haar tijd opraakt. De Commissie heeft de bedrijven genoeg aanleiding gegeven om zich hierbij energiek en betrokken op te stellen.' zegt de Cyprische eurocommissaris. Overigens vindt hij wel dat consumenten zelf moeten blijven beslissen wat ze eten. Maar om te zorgen dat die beslissing met kennis van zaken is gemaakt, wordt er ook gekeken naar de informatie die op etiketten van voedingsmiddelen staat.

related partner content for mobile comes here

In het merendeel van de Europese lidstaten is meer dan de helft van de burgers te zwaar of veel te zwaar. Nederland doet het in vergelijking met andere lidstaten overigens niet zo slecht. Van de Nederlandse mannen en vrouwen lijdt zo'n 10 procent aan vetzucht. Groot-Brittannië haalt het dubbele, aldus het Financieele Dagblad. Van de Europese kinderen is bijna een derde (21,75 miljoen) te zwaar, terwijl er in deze categorie elk jaar 400.000 nieuwe ziekelijk zware kinderen bij komen. Kyprianou: 'Als we niet in actie komen, zijn de kinderen met overgewicht van vandaag de slachtoffers van een hartaanval van morgen.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in