De Pers concurreert met Metro en Spits
UM deed het onderzoek in samenwerking met e-mailmarketingbureau Tapps. Het onderzoek komt een maand na de introductie van De Pers. Het is uitgevoerd onder 665 respondenten van 20 tot 49 jaar.
Eenderde van de respondenten zegt minder andere dagbladen te gaan lezen na de komst van De Pers. Daarvan zegt ruim 70 procent Metro en Spits voortaan te laten liggen. De Pers, dat in de markt is gezet als de eerste gratis kwaliteitstabloid, krijgt gemiddeld een 5,8 als waarderingscijfer, met een opvallend hoog percentage mensen die De Pers met een zeer hoog of zeer laag cijfer waardeerden.
De naamsbekendheid van De Pers is na een maand hoog te noemen: 83 procent van de respondenten heeft van De Pers gehoord. Van de respondenten die De Pers kennen komt ruim 86 procent uit de Randstad. De NS-stations hebben het grootste aandeel in de distributie met 26 procent, 13 procent heeft op kantoor of werk De Pers meegenomen en ruim 40 procent heeft de krant op een andere wijze verkregen: via vrienden, in de kroeg, de buren, de supermarkt, pompstation of winkel. Het merendeel van de respondenten heeft het blad één keer gelezen. 3 procent Heeft aangegeven elke dag De Pers te lezen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Volgens bureau Stroom is nog genoeg ruimte in de markt voor nieuwe gratis dagbladen. Meer dan de helft van de dagbladlezers zou, als er morgen nog een nieuw gratis dagblad op de markt verschijnt, deze willen lezen. De reden dat momenteel veel mensen geen gratis dagblad lezen komt bovendien niet zozeer door de kwaliteit van het aanbod maar is vaker ingegeven door verkrijgbaarheid.
Dit blijkt uit Onderstroom, het barometeronderzoek van het mediabureau dat deze week werd uitgevoerd door onderzoeksbureau De Vos & Jansen onder 875 dagbladlezers van 18 jaar en ouder.
De Pers wordt dan ook door de lezersmarkt gewaardeerd. Inmiddels wordt deze krant al door bijna 10 procent van de dagbladlezers regelmatig gelezen. Het is daarmee al groter dan onder andere nrc next.
Ruim eenderde van de Nederlanders leest voornamelijk een gratis dagblad. Bijna 55 procent heeft een abonnement en 21 procent koopt zijn krant regelmatig los. Van diegenen die geen gratis dagblad lezen, doet meer dan de helft dit omdat ze het niet kunnen verkrijgen.
Van de gratis dagbladen zijn Sp!ts en Metro bij nagenoeg iedereen bekend. De Pers heeft inmiddels een spontane bekendheid als gratis dagblad van 22 procent, veel minder dus dan wat naar voren komt in het UM-onderzoek. Bijna eenderde van de lezers van gratis dagbladen heeft De Pers inmiddels in handen gehad, meldt Stroom. De meningen onder deze mensen zijn verdeeld. De ene helft voelt zich aangetrokken door de inhoud van De Pers en leest het liever dan de Metro of Spits of de betaalde kranten. De andere helft vond De Pers juist niet uitnodigend om te lezen. Dit neemt niet weg dat de nieuwsgierigheid naar De Pers groot is.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid