Overslaan en naar de inhoud gaan

Brand utility IKEA Huishoudbeurs

Nuttige reclame. Gedacht vanuit de consument. Dat is de grondgedachte van een brand utility. IKEA scoorde ermee veel sympathie tijdens de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Blijft een lastig woord: oftewel brand butler. Wellicht is dat tweede woord ook beter, want dat vertelt precies wat je ermee doet. Met een (soms gratis) service of product consumenten ter wille zijn. Want dat is een brand butler/utility: een promotioneel gereedschapje of actie die een meerwaarde biedt voor mensen, en dat zowel de P van product als de P van promotie in zich draagt.

related partner content for mobile comes here

Anders geformuleerd: een brand utility is reclame waar mensen wat aan hebben, het is nuttige reclame. Je denkt erbij vanuit de consument. Vanuit de vraag ‘wat kan ik voor je doen’, ‘wat kan ik voor je betekenen’. Guerrillamarketing strategie Oplossen noem ik zo'n brand butler/utility in mijn nieuwe boek .

Dat is ook wat IKEA deed op de Huishoudbeurs: een probleem oplossen. Met een legertje personal shoppers met namen als Sven, Billy of Björn. Zij waakten over de zware tassen van alle Huishoudbeurs-bezoeksters. Want dat was het insight: de 230 duizend vrouwen die dat jaarlijkse meisjesevent bezoeken dragen gemiddeld zo'n 7 kilo aan producten met zich mee. En ja, daarmee kun je hen verlichten.

Daarom konden alle bezoeksters hun zware tas stallen bij de Zweedse jongens om daarna nog even ongestoord als verlicht van de beurs te genieten. De vleselijke Scandinavische shoppingbags brachten de tas naar de bus, trein of auto of naar welk mobiel dan ook waarmee de meisjes vanuit Heerenveen, Nijkerk en Sittard naar de beurs waren gekomen.

De service was bedoeld om de nieuwe transport- en bezorgservice van IKEA onder de aandacht te brengen. Een service waarmee klanten hun IKEA aankopen uit de schappen kunnen laten halen en binnen 48 uur thuis bezorgen.

Tijdens de beurs heeft het geelblauwe bezorgleger zo’n 12.000 tassen vol koopjes en proefpakketjes van opgewonden meisjes van de Huishoudbeurs naar bus, trein, auto of fiets geheen en weerd. Was natuurlijk nog mooier geweest als de jongens de spullen ook echt tot de voordeur hadden gebracht. Ook voor nog betere gesprekken voor de huisvrouwen onderweg.

Ps: dit artikel verscheen eerder ook op mijn blog over .
Ps 2: Door werd ik erop gewezen dat de service van IKEA op de Huishoudbeurs niet gratis was. Maar kostte. Dat is dan wel weer jammer. En waarom 1,50 euro?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in