Overslaan en naar de inhoud gaan

Bescherming merken in EU goedkoper

Het Europees merkenbureau, dat in de hele Europese Unie geldende rechten verstrekt voor bescherming van handelsmerken en designs, verlaagt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eurocommissaris voor de interne markt, Charlie McCreevy, maakte de tariefsverlaging .

related partner content for mobile comes here

Volgens hem is het 'zonder precedent' dat een Europees agentschap de prijzen reduceert.

'Ik verwelkom deze stap', aldus McCreevy, 'het is goed nieuws voor het bedrijfsleven dat nu in staat zal zijn EU-wijde handelsmerkbescherming te krijgen tegen zeer aantrekkelijke tarieven, speciaal als ze de bescherming online aanvragen.'

Vanaf 1 november dalen de aanvraagkosten voor een Europees handelsmerk met 75 euro tot 900 euro.

De registratiekosten gaan met 250 euro omlaag tot 850 euro en een vernieuwing van de registratie, noodzakelijk na tien jaar, gaat 1.000 euro minder kosten en komt voortaan op 1.500 euro.

Bedrijven die hun aanvraag of vernieuwing via het internet doen, krijgen een extra korting van 150 euro.

In totaal schat de Europese Commissie dat door verlaging van de tarieven het bedrijfsleven op jaarbasis 37 tot 40 miljoen euro bespaart.

Het is in 1994 opgericht door de lidstaten en gevestigd in het Spaanse Alicante.

Het staat sinds de herfst van 2000 onder leiding van de Nederlander Wubbo de Boer, een voormalig directeur-generaal van het ministerie van Economische Zaken en het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Als Europees agentschap moet het merkenbureau het zijn eigen broek ophouden. Het ontvangt geen subsidie, maar moet rondkomen van de inkomsten uit het verstrekken van rechten op handelsmerken en designs. De tarieven worden bepaald door de lidstaten op voorstel van de Europese Commissie.

Volgens McCreevy heeft het merkenbureau de afgelopen jaren met succes een 'ambitieus programma' doorgevoerd om de productiviteit op te voeren, onder meer door het versimpelen van procedures, het reduceren van bureaucratie en het introduceren van geavanceerde informatietechnologie.

Ook is het aantal aanvragen en registraties gestegen, waardoor de vaste kosten beter gedekt worden. Als gevolg is ruimte ontstaan om de tarieven te verlagen.

Het bureau registreerde in 2004 34.484 handelsmerken, waarvan 2,7 procent door in Nederland gevestigde bedrijven. Sinds de oprichting in 1994 verstrekte het bureau meer dan 200.000 handelsmerken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in