Om de profielen te verrijken worden de (potentieel) succesvolle diensten razendsnel door The Big Three overgenomen. De overname van del.icio.us door Yahoo! is een recent voorbeeld.
Yahoo! nam eerder ook al Upcoming.org en Flickr over, en ook Google volgt de strategie met Urchin (Google Analytics) en eerder bijvoorbeeld Blogger.
Met 300.000 gebruikers wereldwijd is del.icio.us natuurlijk nog geen grote speler, maar de groei zat er goed in. Belangrijke driver is het gemak waarmee de nieuwe dienst zijn weg vindt via de folksomomy. De angst voor het first movers advantage is groot.
Maar het gaat vooral om zo snel mogelijk consumer generated services toe te voegen aan het eigen netwerk om zo de database met profielen te kunnen vullen. Yahoo! weet straks welke sites ik interessant vind, welke foto's, welke evenementen ik bezoek, etc. Die 100 dollar die Yahoo! voor mijn del.cio.us-account heeft betaald is dan ook vast niet moeilijk terug te verdienen.
De komende tijd worden zeker meer partijen overgenomen. En als ze er nog niet zijn zou ik snel krachtige diensten met het tagging principe verzinnen rond bijvoorbeeld lokaal nieuws, consumenten reviews, Backpack voor vrienden en gezinnen, etc.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!