Onlinedienst Lusha blijkt tegen betaling privénummers van LinkedIn-gebruikers vrij te geven, zonder dat zij dat weten. De onlinedienst plukt die mailadressen en telefoonnummers van het internet.
Met Lusha zijn talloze mobiele nummers te vinden, bijvoorbeeld van kabinetsleden, maar net zo goed van influencers, misdaadverslaggevers en directeuren van de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat meldt dagblad Trouw maandag.
Lusha is een Amerikaans-Israëlisch bedrijf dat zegt grote bedrijven als Apple, Google en Amazon tot zijn klanten te rekenen. Maar iedereen kan de dienst toevoegen aan zijn of haar internetbrowser. Wanneer gebruikers naar iemands profiel op netwerksite LinkedIn gaan, surft Lusha in allerlei onlinedatabases naar verborgen contactinformatie - de eerste paar zoekopdrachten zijn gratis.
Het bedrijf beweert in overeenstemming met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) te handelen, maar privacy-advocaat en -hoogleraar Gerrit-Jan Zwenne betwijfelt dat. 'Als je persoonsgegevens verwerkt en aanbiedt, moet je de eigenaren hebben geïnformeerd', zegt hij tegen de krant. Lusha doet dat niet.
Uit navraag door Trouw blijkt dat mensen in veel gevallen niet weten waar het bedrijf hun privénummer vandaan kan hebben.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!