Premium

PR-Rapport - Een 9 voor Lego en een 5 voor Frans Timmermans

Communicatie geeft cijfers

Welk merk, mens of welke organisatie deed het goed de afgelopen tijd? En waar liep het communicatiewise wat minder? Communicatie oordeelt wekelijks streng maar rechtvaardig.

Een 9 voor Lego&;s stellingname tegen The Daily Mail


Als het op marketing aankomt is Lego een voorbeeld voor ons allen. Hoor ik altijd van marketeers en weet ik als vader van een Legoende zoon. Weinig merken die zich twee eeuwen lang   - de vorige en deze - zo eigentijds en urgent hebben weten te vernieuwen. Maar nu blijkt dat Lego ook hele wijze communicatiemensen in dienst heeft. Mensen die er niet voor terugdeinzen een standpunt in te nemen. Niet over Lego, maar over de wereld. Over goed en kwaad. De Denen hebben namelijk met onmiddellijke ingang van vorige week besloten niet meer te adverteren in l. Reden: deze krant schrijft polariserend en vooral negatief over de vluchtelingenkwestie. Bah. Geen geld meer. Eerder trok de CEO al hoogstpersoonlijk  alle Shellstickers van het Legospeelgoed. Vanwege de olieboringen in kwetsbare gebieden.  Hoe zo Thought Leadership? Wat duurzame footprint?  Gewoon zeggen waar het op staat. Als politieke leiders het laten afweten, dan knapt Lego het wel op. Baanbrekend. Lef. Daar houden we van. Een vette 9.

Een 5- voor het Financieele Dagblad voor het pesten van een pr-bureau

Communicatiemensen zijn niet snel boos. Niet in het openbaar althans. Maar nu hoor ik hier en daar toch wel stevig gemonkel. Aanleiding: BPost. Of beter: het Nederlandse PR Bureau van Bpost. Dat  kreeg het voor elkaar om een vertrouwelijk document over de overnameplannen van Bpost naar het FD sturen. Oliedom. Maar mensen maken fouten. Zelfs als ze in de PR zitten. Het FD bracht de scoop en nam de blunder - uit leedvermaak? - prominent mee in de berichtgeving. FD-redacteur Louis Hoeks tweette er zelfs over. Gevolg: bureau de laan uit. Dat het onthullen van de bron nergens toe bijdroeg -  behalve aan het nodeloos beschadigen van een PR-bureau -  was inmiddels ook tot een wakkere redactiechef bij het FD doorgedrongen. In een latere versie van het bericht is de zinsnede geschrapt. Is de PR-branche terecht boos? Zeker. Bewaar je mening over PR-mensen voor de zoveelste column over The Dark Side, maar vervuil je nieuws niet met rancune en frustratie. Een drie voor de oorspronkelijke versie in het FD, een zesenhalf voor de tweede. Maakt samen nog steeds geen voldoende.

Een 5 voor Frans Pipo Timmermans voor zijn losse lippen

Popov mag dan dood zijn, zijn opvolger staat al te trappelen. Hij weet het, het is niet goed te praten. Maar soms kan Frans de clown in zichzelf niet bedwingen. Dan probeert hij Europa&;s eerste man Juncker The Joker - &;voor al uw glijpartijen&; - als pauzeact te overtreffen. &;Asjemenou&;, zegt hij daarna tegen zijn voorlichter, die vervolgens duikt, draait, spint en Vrolijke Frans de opdracht geeft terug te krabbelen.  Waarna Frans deemoedig grimlachend de scherven veegt.
Of vergissen wij ons is en Pipo Timmermans die meute verontwaardigde Europarlementariërs twee stappen voor? Is het Knackinterview een opmaatje naar een verruimd Europees standpunt over Turkije?
Ik vrees van niet. Ooit interviewde Communicatie toenmalig staatssecretaris Frans T. De man zei zulke rare dingen, dat zijn woordvoerder achteraf ingreep en het interview wilde intrekken. De staatssecretaris was namelijk verkouden tijdens het gesprek. Goede reden! Het Pauw-incident met het zuurstofmasker bij de ramp met de MH17 moest toen nog komen. Wij zien een patroon en geven Frans een dikke onvoldoende.
Gulen kan tevreden zijn.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie