Premium

Podimo neemt Tonny Media over en maakt voor het eerst winst in Nederland

De bedrijven bundelen hun sales, maar zeggen verder onafhankelijk te blijven opereren. Titus van Dijk blijft aan als ceo van Tonny Media.

Een selectie podcasts van Tonny Media
Afbeelding via Tonny Media

Podcastdienst Podimo neemt de Nederlandse podcastuitgever Tonny Media over. Het Deense bedrijf zegt zijn salesactiviteiten te bundelen met die van Tonny Media en via de overname verder te willen groeien in Nederland. De bedrijven sloten in 2022 al een strategische samenwerking en zeggen na de overname onafhankelijk van elkaar te blijven opereren.

Titus van Dijk blijft aan als ceo van Tonny Media. Hij richtte het mediahuis in 2020 op samen met zanger Jaap Reesema en columnist Sander Schimmelpennick. Tonny Media is uitgever van verschillende populaire podcasts en ontwikkelt ook reclamestrategieën voor podcasts.

Podimo winstgevend in Nederland

De partijen communiceren geen overnamebedrag. Podimo geeft wel aan voor het eerst winstgevend te zijn in Nederland. Het platform is in 2019 opgericht, betrad onze markt in 2022 en nam rond die start direct podcasthuis Dag en Nacht Media over. Die overname gaf het bedrijf toegang tot een groot advertentienetwerk voor podcasts. In een interview met Adformatie zei Podimo - mede door die lokale advertentietak - destijds binnen drie jaar winstgevend in Nederland te willen zijn. Dat blijkt dus gelukt.

Podimo laat gebruikers vanaf zeven euro per maand onbeperkt en zonder reclames luisteren naar podcasts, waarvan een groot deel exclusief op zijn platform te beluisteren is. Via dit abonnement is ook twintig uur per maand naar audioboeken te luisteren. Een abonnement á twaalf euro per maand biedt onbeperkt toegang tot podcasts en luisterboeken.

Groeien

Sachin Doshi, chief content officer bij Podimo: 'Nederland is een belangrijke markt voor ons en we willen Nederlandse makers optimaal kunnen ondersteunen. Abonnementen blijven de motor van ons bedrijf, maar we beseffen dat het aanbieden van andere opties belangrijk is voor makers en voor onze groei. De overname van Tonny Media is dan ook onderdeel van Podimo’s bredere strategie om samen te werken met gelijkgestemde bedrijven in diverse markten om gezamenlijk aan de toekomst van podcasting te bouwen, kansen voor makers te vergroten, de diversiteit van content te verbeteren en de betrokkenheid van het publiek te versterken.'

En voor Tonny Media? Om welke reden(en) volgt na de strategische samenwerking nu de inlijving? Een overname stelt Tonny Media in staat om 'verder te groeien in alles wat we doen', verklaart Van Dijk. '[..] We willen meer inkomsten voor onze makers genereren, meer expertise op het gebied van formats en monetisatie opbouwen en een stevige partner hebben voor onze internationale ambities. Daarom zetten we de volgende stap samen met Podimo, dat dezelfde ambities en waarden heeft als wij. Podimo biedt Tonny Media de kans om nog verder te groeien in alles wat we doen.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie