Het meest populaire podcast-genre is true crime, maar vlak daarna volgt het genre ‘ondernemers’. Niet volledig wetenschappelijk onderbouwd, maar wel op basis van waarneming: het aantal podcasts over of voor ondernemers lijkt zo’n beetje op dagelijkse basis uit te breiden. Alsof dit type mens een onverzadigbare honger heeft naar meer ervaringsverhalen van soortgenoten.
Continue verandering
Ondernemerslust van Nationale Nederlanden valt ook in deze subcategorie: in elke aflevering komt een ondernemer aan het woord ‘over wat hem of haar drijft en hoe ze omgaan met continue verandering’. Op basis van deze omschrijving in de shownotes verwacht je de voor de hand liggende aanpak, waarbij een ondernemer aan tafel wordt gezet en samen met de presentator een flinke boom opzet over ondernemen. Maar dat is gelukkig niet het geval: Ondernemerslust is met meer ambitie gemaakt dan veel andere producties binnen dit domein.
Mini-reportage
Elke aflevering begint met een mini-reportage waarbij podcastmaker Harmen van der Veen op de locatie van een bedrijf aankomt en daar op zoek gaat naar zijn gast. Dat alleen al is een verademing, tussen alle studiogesprekken die deze sub-categorie kenmerkt. Vervolgens gaat hij op locatie in gesprek met de ondernemer die vertelt over, ja, zijn of haar onderneming. Maar omdat er aandacht is besteed aan de edit, blijft de verhaallijn compact en to the point.
Specialisterren
De serie startte afgelopen zomer en telt zes afleveringen. De laatste ging over het het ict-bedrijf Specialisterren, dat werkt met personeel dat een vorm van autisme heeft. Oprichter en directeur Sjoerd heeft een autistische zoon en tijdens een wereldreis met zijn gezin ontstond het idee voor dit bedrijf. Om dat succesvol te laten zijn, was het essentieel om een prikkelarme en stressvrije omgeving te creëren. Bijvoorbeeld door veel geluidsdempende materialen aan te brengen en door nooit een ruimte binnen te komen voordat je zachtjes op de deur klopt.
Overvolle categorie
Aan het eind van de aflevering analyseert een expert, in bovenstaand geval een arbeidspsycholoog, wat hij of zij heeft gehoord van de ondernemer. De nadruk in de serie - en bij de experts - ligt op de veranderingen die de ondernemers hebben doorgemaakt, en hoe ze dat hebben aangepakt. De vraag is of je echt een expert nodig hebt voor het duiden van de ondernemersverhalen en of de luisteraar niet zelf in staat is om conclusies te trekken. Ander punt: kun je je als merk binnen de overvolle categorie van ondernemersverhalen nog voldoende onderscheiden? Wat hoe dan ook helpt bij Ondernemerslust, is dat er overduidelijk aandacht is besteed aan vorm, inhoud en een consistent format.
Luister naar Ondernemerslust op Spotify.
Meer luisteren?
Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Gelijk luisteren? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!