Podcast van de week: Agency Life

Airborne kiest audioproducties die in opdracht zijn gemaakt -van adverteerders of instanties- en die de moeite van het luisteren waard zijn.

Podcast van de week: Agency Life

Is het maken van een podcast ingewikkeld? ‘t Is een vraag die nogal eens voorbij komt bij audio agency Airborne. En het antwoord is: nee. Koop een paar microfoons, een opnameapparaat en regel een ruimte met niet al te veel galm. Druk op ‘Record’ en ja, praten maar. 

Alleen dienen na die opname zich waarschijnlijk de lastige vragen aan, zoals: hoe zorg je ervoor dat mensen er überhaupt naar gaan luisteren? Zeker een uitdaging wanneer je een merk of bedrijf bent dat iets te verkopen heeft, aangezien zo’n beetje iedereen een ingebouwd alarm heeft om advertenties en commerciële boodschappen te omzeilen. 

Inactieve berg

De crux is, uiteraard, een doordacht format. Een ander essentieel ingrediënt voor succes: doorzettingsvermogen. En daar gaat het vaak fout. Van alle ruim 2 miljoen podcasts die er wereldwijd worden aangeboden, is slechts een derde actief (wat betekent dat er de laatste 90 dagen een nieuwe aflevering is gepubliceerd). En van die enorme inactieve berg podcasts, tellen de meeste ook niet meer dan een handjevol afleveringen. Oftewel, de meeste shows zijn niet ingeloste goede voornemens. 

Centraal thema

Tot die categorie behoort in elk geval niet ‘Agency Life’ van Teamleader. Dit bedrijf biedt een online projectmanagement-tool die veel wordt gebruikt door creatieve bureaus. De podcast ‘viert’ dit jaar haar 2-jarig jubileum, met inmiddels zes seizoenen en een kleine 50 afleveringen. Over doorzettingsvermogen gesproken. 

Elk seizoen heeft een centraal thema. Per aflevering worden twee mensen uit de Nederlandse en Belgische creatieve industrie uitgenodigd om te praten over een prikkelende stelling. Het gesprek wordt begeleid door twee vaste hosts. 

Onderhoudend

De zoveelste babbel-podcast, zou je kunnen denken op basis van bovenstaande beschrijving. Maar dat doet geen recht aan onderhoudende en inhoudelijke gesprekken die in deze podcast worden gevoerd. Wat mooi is aan deze serie is dat er geen angst is om de diepte van het vakgebied in te gaan, veelal met gasten die echt iets te vertellen hebben. 

De huidige reeks probeert antwoord op de vraag te vinden welke rol creativiteit nog speelt in een performance-gedreven wereld. En dat levert leuke conversaties op, bijvoorbeeld tussen Geoffrey Hantson (van Happiness) en Eva Moerbeek (Accenture Song), waarin onder meer de vaststelling wordt gedaan dat de meeste consumenten bereid zijn te betalen om niet blootgesteld te worden aan reclame. Dat stelt dus totaal nieuwe eisen aan reclame. Hoe ga je daar als bureau mee om?

Specifieke niche

De reeks bevindt zich in een hele specifieke niche en trekt daarmee waarschijnlijk een handjevol luisteraars. Is dat erg? Nou… nee, zo lang de podcast maar de juiste luisteraars bereikt. De consistentie, het doorzettingsvermogen en de thema’s helpen daarbij zonder twijfel. En wie eenmaal luistert, krijgt onherroepelijk de boodschap mee dat Teamleader de wereld van creatieve bureaus begrijpt. 

Luister naar ‘Agency Life’ op Spotify.

Meer luisteren?

Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Op de hoogte blijven en nooit meer iets missen? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie