Wanneer mensen het hebben over podcasts, is er weinig dat zo in de weg zit als de naam van het medium zélf. Het is namelijk een containerbegrip dat niets zegt over de vorm zelf. Alleen is dat iets wat veel mensen zich niet realiseren: de dominante vorm bij podcasts is het conversational format, oftewel een integraal opgenomen gesprek tussen een paar mensen. En dus wordt er vaak gedacht dat een podcast zo in elkaar hoort te zitten. Onzin natuurlijk, want er zijn natuurlijk veel meer vormen.
Variëteit
Podcast- en mediaproducent Tonny Media doet in elk geval hard zijn best om variëteit aan het medium toe te voegen. Zo heeft brengt het bijvoorbeeld een ultrakorte podcast uit over eten, van zo’n 8 minuten. En het experimenteert met podcasts in de vorm van een spel, in samenwerking met de Nationale Postcode Loterij.
‘Help Louis’ werd vorig jaar uitgebracht en draaide om een raadselachtig, fictief verhaal van hoofdpersonage Louis. Dit zat vol met clous en hints die verwezen naar een fysieke locatie ergens in Nederland. Voor de luisteraar die kon ontcijferen wat de precieze locatie was, wachtte er een hoofdprijs van 25.000 euro.
Cluedo
‘Koffer 23’ is de tweede reeks met een vergelijkbare aanpak. Het verhaal start in een oud afgelegen kasteel, waar ter gelegenheid van een nieuw seizoen Miljoenenjacht een feest wordt gehouden. Linda de Mol presenteert het geheel en er zijn verschillende BN’ers te gast, onder wie André van Duin, Tina de Bruin en Nicolette van Dam. Tijdens het feest blijkt dat één van de koffers, bekend uit het televisieprogramma, te zijn gestolen. De inhoud bedraagt 10.000 euro. Aan de luisteraar de taak om de komende weken, waarin de afleveringen verschijnen, uit vinden wie het heeft gedaan en op welke manier. Een soort Cluedo in audiovorm dus.
Toegankelijker
De productie voelt rijk en groots aan - al was het alleen al omdat er zoveel BN’ers gemobiliseerd zijn. En het lijkt erop dat het verhaal toegankelijker en makkelijker mee te spelen is dan het uiteindelijke best wel complexe verhaal van ‘Help Louis’: je kunt als luisteraar online vrij eenvoudig via multiple choice je oplossing insturen. Ander verschil met vorig jaar is een duidelijker en meer expliciete koppeling met de afzender, de Postcode Loterij. Blijft overigens nog wel interessant om te weten aan welke communicatie- of merkdoelstelling deze podcast precies moet bijdragen. Hoe dan ook: hulde voor de makers die met dit creatieve format laten zien dat er binnen het medium van podcasts nog veel nieuws te ontdekken valt.
Meer luisteren?
Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Op de hoogte blijven en nooit meer iets missen? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!