Bij de British Podcast Awards is de Netflix-podcast ‘The Crown’ genomineerd in de categorie Branded Podcast. Aan deze podcast werd afgelopen jaar een nieuwe reeks toegevoegd, tegelijk met het nieuwe seizoen op televisie. Televisieprogramma’s die een brand-extension krijgen in de vorm van een podcast is een ontwikkeling die niet op zich staat.
De Netflix-serie ‘The Crown’ volgt het leven van Queen Elizabeth en is inmiddels aanbeland in het vierde seizoen. Sinds seizoen 3, dat in 2019 uitkwam, worden de televisieafleveringen ondersteund met een podcast. De podcast loopt parallel aan de serie. Alhoewel er al podcasts van fans over The Crown zijn, is deze de officiële. Iedere aflevering spreekt de host met de makers van de serie en vertellen ze over wat er gebeurt achter de schermen. Zo vertellen de casting directors bijvoorbeeld over hoe ze de juiste acteurs bij de verschillende rollen hebben gevonden.
‘In between content’
De serie is een van de grootste, internationale Netflix-successen. Om na het kijken van de afleveringen de ‘vibe’ vast te houden, ontwikkelde Netflix deze podcast. Het is een bredere ontwikkeling die we vaker tegenkomen vanuit tv-programma’s. In Nederland zijn er bijvoorbeeld verschillende ‘Wie Is De Mol?’-podcasts - overigens soms ook door fans gemaakt. Zeker bij series die wekelijks worden gedistribueerd, kunnen podcasts een belangrijke functie vervullen als ‘in between content’ bij het verbonden houden van de fans.
Vorstelijke sfeer
De productie van de podcast doet niet onder voor de hoogwaardig geproduceerde tv-serie. De lat lag hoog, want de serie heeft maar liefst een budget van 110 miljoen euro per seizoen, het was toendertijd zelfs de duurste Netflix-serie ooit gemaakt. De muziek in de podcast geeft dezelfde spannende en vorstelijke sfeer die we kennen van tv. De afleveringen zijn een goede balans tussen “behind the scenes” en het (historische) verhaal achter de scènes zelf. Daarmee is deze podcast echt een aanvulling en verrijking van ‘The Crown’.
Luister de Podcast van de Week hier - The Crown van Netflix
Overzicht
Bekijk hier het hele overzicht van de Podcast van de Week, verzorgd door Airborne.
NIEUW - Voor het eerst in Nederland deden wij bij audio agency Airborne onderzoek naar de merkeffecten van 'storytelling' podcasts. Wat doet onze podcast Topstukken voor het merk de BankGiro Loterij? Lees hier meer.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!