Tot halverwege maart waren op weg naar een topjaar. De eerste weken van corona waren er annuleringen en verschuivingen, en daarnaast hebben we geprobeerd waar we konden van waarde te zijn. Dit door ons flexibel op te stellen, mee te denken en soms gewoon door bladen naar privéadressen te sturen voor vermaak. Vooral door het tweede kwartaal hebben we flinke omzetschade geleden, maar dat geldt voor de meeste mediabedrijven. We hebben ons gelukkig snel herpakt, bedacht wat we konden doen om sterk(er) uit de startblokken te komen zodra de situatie normaliseerde.
We hebben de achterkant van onze bedrijfsvoering onder handen genomen, ons CRM is verbeterd en het Value Zipper Handboek afgerond: 176 pagina’s met onze visie, strategie, werkmethoden en historie. Een enorme stap voorwaarts richting eenduidige(r) cultuur, werkwijze en onderlinge samenwerking.
Waar mogelijk hebben we gesneden in onze kosten, en nog scherpere keuzes gemaakt. Maar we hebben in deze periode ook ervaren dat onze ‘lean en mean’ manier van werken de juiste keuze is. Met als gevolg dat we ondanks de enorme omzetschade toch zwarte cijfers schrijven. Hier ben ik enorm trots op.
Value Zipper staat er goed voor. Ik geloof dat ons model (van outsourcing van sales en het zijn van één waarde toevoegend loket voor adverteerders) juist in deze tijden nog interessanter is voor uitgevers.
Ons portfolio zal zich verder uitbreiden, en gesprekken met verschillende nieuwe spelers worden al gevoerd. We hebben de afgelopen jaren een sterke basis gelegd; we proberen het idee van het zijn van een mediasaleshuis tot in de puntjes uit te voeren. Waar we dit eerst vooral deden binnen de magazinemarkt, zijn veel van de principes en werkmethoden ook geschikt voor andere product- en marktcombinaties. Zeker als het dezelfde klantgroepen betreft. Want we zijn bekend bij veel adverteerders en mediabureaus. We hebben soms hele warme relaties, waarvoor we graag nog meer doen. Vandaar ook onze stap naar buitenreclame. Daarnaast zijn we bezig om onze positie als aanbieder van digitale media uit te breiden. Nu al beslaat dit 17 procent van onze business en zijn we zelfs verkozen tot nummer 1 online media-exploitant. Een mooie springplank om in 2021 op voort te borduren.
Vooral de veerkracht. Enorm bijzonder dat in dit krankzinnige jaar veel mensen en ook bedrijven de menselijk maat blijven hanteren.
Meedenken en samenwerken, iets goeds willen betekenen en vooruit blijven kijken. Ook naar elkaar omkijken; eigenbelang en de korte termijn speelden even geen rol meer.
Printmedia
Waardering - alle respondenten
1 (1) Value Zipper - publiekstijdschriften (64,3)
2 (6) FD Mediagroep/Het Financieele Dagblad - dagbladen (50,6)
3 (10) DPG Media - huis-aan-huisbladen (48,5)
4 (-) NRC Media (48,3)
5 (2) DPG Media - dagbladen (45,6)
6 (-) DPG Media - publiekstijdschriften (42,5)
7 (-) New Skool Media - publiekstijdschriften (37,1)
8 (-) Hearst Netherlands - publiekstijdschriften (37,0)
9 (-) Mediahuis Nederland - dagbladen (30,3)
10 (5) Mood for Magazines - publiekstijdschriften (30,0)
Online
Waardering alle respondenten
1 (2) Value Zipper (69,0)
2 (3) DPG Media (55,6)
3 (-) Spotify (54,7)
4 (-) Massarius (53,3)
5 (-) Snapchat (45,6)
6 (5) Google (40,1)
7 (5) Talpa Network (39,1)
8 (9) NRC Media (38,8)
9 (-) Marktplaats (34,8)
10 (10) FD Mediagroep (33,5)
Zie ook Qmusic en De Media Maatschap op 1 in Media Report 2020
En: Rob Beijersbergen van nummer 1 Qmusic: 'Positiviteit gaat nog meer terrein winnen'
Willem Jan Nouwens (De Media Maatschap): 'De menselijke factor wordt wel eens vergeten'
Erik-jan van den Berg (OOHA Media): 'Programmatic nu mogelijk op bijna alle digitale schermen'
Bert Jan ten Kate (Massarius): 'Consument gaat vaker voor content betalen'