“Pap, haat jij die reclame ook zo?”

Laatst zat ik met mijn oudste zoon (15 jaar) in de auto op weg naar de zaalhockey training.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zoals altijd bepaalt hij naar welke zender we luisteren, in dit geval SlamFM. Het was even voor het hele uur, dus de commercials gingen van start. Na wat geklets over school en met wie ga je chillen, zei mijn zoon na een tijdje “Pap, haat jij die reclame ook zo!” Nee, zei ik, maar waarom haat jij reclame wel dan? Zonder daar direct op te antwoorden, vroeg hij waarom reclame op de radio eigenlijk nodig was.

Op Spotify kun je immers ook chille muziek luisteren, zonder dat er reclame tussendoor komt. Mijn zoon was even vergeten dat ik voor EUR 10,- per maand een abonnement had afgesloten op Spotify, dus dat argument was snel van tafel. Maar ik vind het wel een interessante discussie, want we weten dat de jeugd van tegenwoordig (lees: de consumenten en werkenden van de toekomst) bijna alle content gratis van internet halen. Dat ze ook daarbij vergeten dat de ouders betalen voor internet in de huiskamer valt even buiten deze discussie. Echter, nog niet zo lang geleden kostte een maandabonnement internet meer dan EUR 25,-. Wellicht zijn we nog maar een kleine stap verwijderd dat dit ook gratis wordt aangeboden.

Mobile Vikings in België biedt al met succes gratis mobiel internet (via KPN’s Base) aan en zijn van plan dit ook in Nederland te gaan doen. Uiteraard is dit alleen mogelijk via een advertentie gebaseerd model, want de kosten moeten uit de lengte of uit de breedte worden betaald. Er zijn immers bedrijven, mensen, ICT-systemen en infrastructuren nodig om de diensten te kunnen blijven leveren. Het is zinloos deze argumenten te gaan hanteren, omdat het gewoonweg (nog) niet landt bij die pubers. Wat veel beter is op zoek te gaan naar nieuwe marketing concepten of technieken. Omdat iedereen met zijn of haar smartphone of tablet 24/7 online is, lijkt het logisch om deze devices meer te gaan inzetten bij campagnes. Maar recht toe recht aan advertising op de mobiel schiet zijn doel voorbij. Hoe het wel kan laat bijvoorbeeld Coca-Cola regelmatig zien. In het begin van het seizoen Twitterde een student op zijn smartphone dat hij met drie vrienden onderweg was naar Chicago maar dat ze nog geen kaartjes hadden voor de wedstrijd tegen Northwestern. Het social media team van Coca-Cola pikte de tweet op en zorgde gratis voor vier kaartjes en toegang tot de VIP lounge. Een bedankwoord van de student met foto was zo geplaatst.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie